بهترین راه برای کمک به کاربران در یافتن منابع چیست؟ (توصیه به کتابداران)

یکی از اولین گام‌ها برای کمک به کاربران در یافتن منابع این است که مجموعه خود را به‌خوبی بشناسید. این بدان معناست که با قالب‌ها، ژانرها، موضوعات و سطوح مختلف منابع خود و همچنین نحوه سازماندهی و فهرست‌بندی آنها آشنا باشید. همچنین باید از مجموعه‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی یا اشتراک‌هایی که کتابخانه شما ارائه می‌دهد و نحوه دسترسی به آنها آگاه باشید. شناخت مجموعه خود به شما کمک می‌کند تا نیازهای کاربران را با مرتبط‌ترین و مناسب‌ترین منابع مطابقت دهید.
۱۴۰۳-۰۲-۰۵/توسط دکتر مریم اسدی

هنگام جستجوی کار در کتابخانه چه نکاتی را باید در اولویت قرار دهید؟

قبل از شروع به جستجوی شغل کتابخانه‌ای، باید ایده روشنی از نوع نقشی که می‌خواهید و نوع کتابخانه یا سازمانی  که می‌خواهید برای آن کار کنید، داشته باشید. آیا کتابخانه‌های دانشگاهی، عمومی، آموزشگاهی یا تخصصی را ترجیح می‌دهید؟ آیا می‌خواهید بر روی یک حوزه موضوعی، جامعه یا خدمات خاصی تمرکز کنید؟ آیا می‌خواهید با کتاب ها، منابع دیجیتال، آرشیو یا داده‌ها کار کنید؟ داشتن یک هدف شغلی به شما کمک می‌کند تا جستجوی شغلی خود را محدود کنید و رزومه خود را متناسب با آن تنظیم کنید.
۱۴۰۳-۰۱-۱۸/توسط دکتر مریم اسدی

نحوه طراحی موثر تصاویر و اشکال برای یک مقاله پژوهشی

شکل‌ها و جداول اغلب سریع‌ترین راه برای انتقال مقادیر زیاد از اطلاعات پیچیده هستند. بسیاری از خوانندگان فقط به اشکال موجود در مقاله نگاه می‌کنند و متن اصلی مقاله را نمی‌خوانند؛ بنابراین، انتخاب و طراحی شکل‌ها و جداول خود را بادقت انجام دهید تا مقاله‌ی شما با خوانندگان، خوب ارتباط برقرار کند.
۱۴۰۲-۱۲-۲۶/توسط دکتر مریم اسدی

چگونه می‌توانید یک تجربه بی‌نقص از کتابخانه برای کاربران خود ایجاد کنید؟

اولین قدم برای ایجاد یک تجربه بی‌نقص از کتابخانه این است که بدانید کاربران شما چه کسانی هستند، به چه چیزی نیاز دارند و چگونه رفتار می‌کنند. برای گردآوری بازخورد کاربران می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند نظرسنجی، مصاحبه، گروه‌های تمرکز، مشاهده و تحلیل داده‌ استفاده کنید.
۱۴۰۲-۱۲-۰۱/توسط دکتر مریم اسدی

چگونه موضوع پژوهشی انتخاب کنیم؟ یک راهنمای ساده

همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی علاقه‌مندان به فعالی…
۱۴۰۲-۱۱-۲۱/توسط دکتر مریم اسدی

هوش مصنوعی و کتابخانه‌های دانشگاهی

هوش مصنوعی (AI) این توانایی را دارد که نحوه عملکرد کتابخانه‌های دانشگاهی و خدمات‌رسانی به کاربران را تغییر دهد. نظام‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند به وظایفی مانند فهرست‌نویسی، مدیریت مجموعه، و خدمات مرجع کمک کنند و کتابداران را کمک کنند تا بر وظایف سطح بالاتری مانند آموزش سواد اطلاعاتی و پشتیبانی پژوهشی از پژوهشگران تمرکز کنند.
۱۴۰۲-۱۱-۰۹/توسط دکتر مریم اسدی
بارگذاری موارد بیشتر

Loading