هنگام جستجوی کار در کتابخانه چه نکاتی را باید در اولویت قرار دهید؟

/
قبل از شروع به جستجوی شغل کتابخانه‌ای، باید ایده روشنی از نوع نقشی که می‌خواهید و نوع کتابخانه یا سازمانی  که می‌خواهید برای آن کار کنید، داشته باشید. آیا کتابخانه‌های دانشگاهی، عمومی، آموزشگاهی یا تخصصی را ترجیح می‌دهید؟ آیا می‌خواهید بر روی یک حوزه موضوعی، جامعه یا خدمات خاصی تمرکز کنید؟ آیا می‌خواهید با کتاب ها، منابع دیجیتال، آرشیو یا داده‌ها کار کنید؟ داشتن یک هدف شغلی به شما کمک می‌کند تا جستجوی شغلی خود را محدود کنید و رزومه خود را متناسب با آن تنظیم کنید.

چگونه می‌توانید یک تجربه بی‌نقص از کتابخانه برای کاربران خود ایجاد کنید؟

/
اولین قدم برای ایجاد یک تجربه بی‌نقص از کتابخانه این است که بدانید کاربران شما چه کسانی هستند، به چه چیزی نیاز دارند و چگونه رفتار می‌کنند. برای گردآوری بازخورد کاربران می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند نظرسنجی، مصاحبه، گروه‌های تمرکز، مشاهده و تحلیل داده‌ استفاده کنید.

هوش مصنوعی و کتابخانه‌های دانشگاهی

/
هوش مصنوعی (AI) این توانایی را دارد که نحوه عملکرد کتابخانه‌های دانشگاهی و خدمات‌رسانی به کاربران را تغییر دهد. نظام‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند به وظایفی مانند فهرست‌نویسی، مدیریت مجموعه، و خدمات مرجع کمک کنند و کتابداران را کمک کنند تا بر وظایف سطح بالاتری مانند آموزش سواد اطلاعاتی و پشتیبانی پژوهشی از پژوهشگران تمرکز کنند.

عناصر کلیدی طراحی در ایجاد فضای کتابخانه کاربرمحور

/
در این مقاله به برخی از عناصر کلیدی طراحی که باید در هنگام ایجاد فضای کتابخانه کاربرمحور در نظر گرفته شوند توجه شده است. توجه به این عناصر موجب می‌شود از یک سو درک صحیح و کاملی از نیازها و انتظارات کاربران خود بدست آوریم؛ و از سوی دیگر فضایی طراحی کنیم که برای کاربران کتابخانه لذت‌بخش باشد، استفاده‌پذیری از خدمات و منابع کتابخانه را افزایش دهد و تجربه موثر و تصویر رضایت‌بخشی را در ذهن کاربران در استفاده از کتابخانه ایجاد کند.

مؤثرترین روش‌ها برای آموزش مهارت‌های پژوهشی به کاربران چیست؟

/
مقدمه من در یک گروه تخصصی خدمات کتابخانه‌ای در لینکدین عضو هستم. در این گروه هر …

تصورات کتابداران از هوش مصنوعی و تاثیر بالقوه آن روی حرفه

/
موضوع هوش مصنوعی (AI) در همه جا در رسانه‌ها مورد بحث است. استیون هاوکینگ، ایلان ماسک و بیل گیتس مرتباً زنگ خطر را درباره هوش مصنوعی به عنوان یک تهدید وجودی برای نوع بشر به صدا در می آوردند. روزنامه‌ای باز کنید، تلویزیون را روشن کنید، یا وارد اینترنت شوید، اطلاعات و نظرات زیادی درباره هوش مصنوعی و تأثیر بالقوه آن بر زندگی انسان پیدا خواهید کرد. علاوه بر اینکه هوش مصنوعی یک موضوع داغ در رسانه‌ها است، متون علمی پزشکی و حقوق مملو از پژوهش‌های هوش مصنوعی است.

بیانیه ایفلا درباره کتابخانه‌ها و هوش مصنوعی

/
پذیرش هوش مصنوعی (از این پس به عنوان "AI" نامیده می شود) و یادگیری ماشین در بخش خصوصی و عمومی به سرعت در حال رشد است. این بیانیه خط‌‌مشی به منظور تشریح ملاحظات کلیدی برای استفاده از این فناوری‌ها در بخش کتابخانه و پیشنهاد نقش‌هایی است که کتابخانه‌ها باید در جامعه‌ای با ادغام هوش مصنوعی تلاش کنند، افزایش دهند.

هوش مصنوعی:کتابخانه‌ها در خط مقدم هوش مصنوعی

/
متن زیر مربوط به پیوست سوم بیانیه ایفلا درباره کتابخانه‌ها و هوش مصنوعی ( IFLA Statement on Libraries and Artificial Intelligence) است. هوش مصنوعی در بسیاری از جنبه‌های جامعه، از جمله روش کار افراد و دسترسی به اطلاعات، ظرفیت تحول‌آفرینی دارد. برای کتابخانه‌ها مهم است که سازگار شوند تا بتوانند از راه‌حل‌های فن‌آوری جدید استفاده کنند و خدمات خود را برای برآوردن نیازهای متغیر جامعه تطبیق دهند. 

سواد هوش مصنوعی

/
متن زیر مربوط به پیوست دوم بیانیه ایفلا درباره کتابخانه‌ها و هوش مصنوعی ( IFLA Statement on Libraries and Artificial Intelligence) است. در این پیوست به سواد هوش مصنوعی پرداخته است. به اهمیت آگاهی عمومی و ظرفیت‌سازی راجع به هوش مصنوعی در بین مردم جامعه و به درک تأثیرات اجتماعی بالقوه هوش مصنوعی، به ویژه در زمینه حقوق بشر تاکید شده است.

قابلیت ‌هوش مصنوعی در کتابخانه دانشگاهی

/
هوش مصنوعی (AI) این قابلیت را دارد که شیوه فعالیت کتابخانه‌های دانشگاهی و خدمات‌رسانی به کاربران خود را متحول کند. نظام‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند به وظایفی مانند فهرست‌نویسی، مدیریت مجموعه، و خدمات مرجع کمک کنند و کتابداران را آزاد بگذارند تا بر مسئولیت‌های سطح بالایی مانند آموزش سواد اطلاعاتی و کمک پژوهشی تمرکز کنند.

کتابخانه دانشگاهی هوشمند: بررسی پروژه‌‏های هوش مصنوعی

/
هدف این مقاله پیشنهاد استفاده از هوش مصنوعی (AI) در جنبه‌های کتابخانه‌های دانشگاهی کارائیب برای سطوح بیشتر کارآمدی و همچنین دسترسی و دسترسی گسترده است. این مقاله بیشتر بر اهمیت هوش مصنوعی در تقویت نیروی کار صاف، کاهش فرصت‌های خطا، و در عین حال به حداکثر رساندن خروجی منابع برای کتابخانه‌های دانشگاهی کارائیب تأکید می‌کند.

چهار راه دستیابی به موفقیت بیشتر به‌عنوان کتابدار دانشگاهی

/
کتابخانه‌های دانشگاهی در چند دهه اخیر تغییرات چشمگیری را تجربه کرده‌اند. با توجه‌ به اطلاعاتی که اکنون تنها با چند کلیک با آن فاصله است، کتابخانه‌ها از مجموعه‌های دانشی به مراکز مدرن برای حمایت از آموزش، یادگیری، تحقیق و موفقیت دانشجویان تبدیل می‌شوند. با این تحول، مسئولیت کتابداران دانشگاهی نیز تغییر کرده است.

Loading