
کارآفرینی دانش بنیان تنها راه پیشروی رشد اقتصادی و بهرهوری نیروی انسانی
0 دیدگاه
/
کارآفرینی دانش بنیان تنها راه پیش روی رشد اقتصادی، بهره وری نیروی انسانی، و ایجاد زمینه برای بالندگی منابع انسانی در مسیر رشد و توسعه کشور است. توجه به کارآفرینی دانش بنیان در سطوح مختلف ملی و محلی توصیه می شود.
متخصصان علوم اطلاعات اعم از متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی، رشته های همجوار، کتابداران و حرفه مندان فعال در عرصه مدیریت اطلاعات و اطلاع رسانی، و حوزه های مربوطه به عنوان دانشکاران نقش اساسی در کارآفرینی دانش بنیان دارند. توجه به توانمندی های آنان و به کارگیری آنها در مشاغل مرتبط به ویژه از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور توصیه می شود.

تجسم کتابخانه دانشگاهی آینده بر اساس مجموعهها، فضاها، فناوریها و خدمات
/
این مقاله متون مربوط به توسعه مجموعه، برنامهریزی فضا، فناوریهای آیندهنگر و خدمات اطلاعاتی مرتبط با کتابخانههای دانشگاهی را تحلیل میکند. پیشبینی می شود که کتابخانه آینده مکانی برای مراکز اجتماعی زیباشناختی و سرشار از احساسات باشد و به عنوان یک پالایشگاه دانش عمل کند. توسعه فناوریها و خدمات نوآورانه و ارتقای مهارتهای کارکنان کتابخانه، چالشهای مهمی برای آینده است. این مطالعه چارچوب مفهومی جدیدی را در این زمینه طراحی کرده است که سناریوهای احتمالی کتابخانههای دانشگاهی آینده را شناسایی میکند.

هفت گزینه برای کتابدارانی که به دنبال تغییر شغلی هستند.
/
وقتی متخصصی از شغل و حرفه خود رضایت ندارد، معمول است که به تغییر شغل و حرفه خود میاندیشد. خوشبختانه، افرادی که مهارتهای کاربردی خوبی دارند، می توانند به تغییر حرفه و شغل خود بیاندیشند. اگر شما یک کتابدار هستید و در فکر تغییر شغل و حرفه خود، دانستن این موضوع می تواند برای شما مفید باشد از این نظر که مشاغل و حرفه های مشابهی وجود دارد که می توانند از مهارت های شما بهره بگیرند.

نمونه شرح شغلی کتابدار خدمات دیجیتال
/
در این مقاله برای آشنایی کتابداران، نمونه شرح شغلی کتابدار خدمات دیجیتال در کتابخانه عمومی کلیفتون پارک هالمون بیان شده است. آگاهی از وظایف شغلی به دانشجویان و جویندگان کار کمک می کند، دانش، مهارتها و تواناییهای خود را بهبود و افزایش دهند تا برای محیطهای کار، گزینههای شایستهای برای انتخاب باشند. همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد تا در مصاحبههای کاری موفق باشید.

تغییر ماهیت فهرستنویسی کتابداران در کتابخانههای دانشگاهی
/
غییر چشمانداز پژوهشی و علمی، دگرگونی در آموزش عالی و پیشرفتهای فناوری در محیطهای دانشگاهی، حرفه فهرستنویسی در کتابداری را تغییر داده است. روندی در جامعه فهرستنویسی بوجود آمده است که نقش فهرستنویسان از فهرستنویس سنتی به فهرستنویس ایجاد فراداده تبدیل شده است. نویسندگان این مطالعه، از فهرستنویسان کتابخانههای دانشگاهی کانادا و آمریکا نظرسنجی انجام دادهاند که تغییر در نقششان را تجربه کردند. این نظرسنجی به تغییرات در شرایط احراز، کسب مهارتهای جدید، چالشها و فرصتها در دوران گذار، و میزان اطمینان و رضایت آنها از انجام نقشهای جدید توجه میکند.

چه چیزی محل کار کتابداران را “شاد” میسازد؟ بررسی کارکردهای سازمانی کتابخانههای دانشگاهی در کره جنوبی
/
چکیده:
در پاسخ به تغییرات سریع در محیط فناوری و اطلاعاتی، ک…

پس از کووید-19: انتظارات کارکنان برای مجموعههای کتابخانه دانشگاهی، دورکاری…
/
این مقاله نتایج یک نظرسنجی در سال 2021 را بررسی می کند که در آن 402 کارمند کتابخانه دانشگاهی انتظارات خود را برای مجموعههای پس از همهگیری، برنامههای دورکاری، و جذب نیروی انسانی در فهرستنویسی، منابع الکترونیکی و فرادادهها یعنی حوزههایی که درگیر توصیف و کشف منابع هستند، به اشتراک میگذارد. پاسخهای آنها نشان میدهد که در طی چند سال آینده، انتظار میرود برخی روندهای همهگیری در کتابخانههای دانشگاهی از جمله تسریع در روند حذف تدریجی منابع فیزیکی برای منابع الکترونیکی و روند گزینههای دورکاری نیز ادامه یابد.

فضای کتابخانه دانشگاهی و فعالیتهای دانشجویان در طول پاندمی کووید 19
/
کتابخانه در آموزش عالی نقش اصلی را در یادگیری دانشجویان در دانشگاه ایفا می کند. علاوه بر مطالعه فردی، دانشجویان برای اهداف مختلف مانند یادگیری گروهی، همکاری و معاشرت به کتابخانه میآیند. برای حمایت از انواع مختلف آموزش دانشجویان، باید محیط های فیزیکی و کاربردی مناسب در فضاها فراهم شود. با این حال، اثرات محیطی فضاهای یادگیری به طور گسترده بررسی نشده است.

مروری بر روندهای تغییر در کتابخانههای دانشگاهی
/
کتابداران برای درک نحوه خدمترسانی مؤثر به کاربران کتابخانه، باید از روندهای جدید در حوزه خود، آگاهی یابند و خود را با توجه به ملزومات آن به روز کنند. آگاهی از روندهای جدید در کتابخانهها و برآوردن نیازهای مراجعان کتابخانهها، باعث افزایش عزت نفس و تعهد در کتابداران میشود. آگاهی از روندهای گذشته، حال و آینده اهمیت خاص خود را دارد. پژوهش حاضر مروری بر روندهای کتابخانه در چند سال گذشته دارد. این موضوع به کتابداران کمک میکند تا بینشی درباره سفر خود در حوزه کتابداری بدست آورند. به آنها کمک میکند تا بدانند به کجا میروند و مقصدشان براساس توسعه و روندهای آینده چه خواهد بود. همچنین این بینش به آنها کمک میکند تا بهتر برای آینده برنامهریزی کنند.

شناسایی روندهای جدید: نگاهی به آینده در محیط کتابخانه دانشگاهی پس از همهگیری
/
در مارس 2020، همهگیری جهانی کووید-19 به این معنی بود که کتابخانهها باید به سرعت واکنش نشان میدادند تا خدمات را به بهترین شکل ممکن تطبیق دهند. به طور کلی، کتابخانههای دانشگاهی توانستند این کار را به طور مؤثر انجام دهند، زیرا پیش از این، خود را در یک محیط دیجیتالی کاملاً کارآمد تثبیت کرده بودند. به نظر میرسد که محدودیتهای کووید-19 به تدریج در بریتانیا و سایر نقاط جهان برداشته شود و در دانشگاه من، شرایط به حالت عادی یازگشته است. این شرایط باعث شد به این موضوع فکر کنم که با این وضعیت، آینده کتابخانههای دانشگاهی چه معنایی دارد.

روندها در فضای کتابخانه دانشگاهی: از قفسههای کتاب تا فضای مشترک یادگیری
/
مدیریت کتابخانههای دانشگاهی باید با سازماندهی مجدد فضاهای کتابخانهای یا ساخت کتابخانههای جدید نقش مهمتری در محیط دانشگاهی ایفا کنند. نقشی که با شیوههای آموزشی جدید و سبکهای یادگیری دانشجویان امروزی همسو باشد. هدف از این مطالعه ارائه و بحث درباره روندهای مرتبط با چگونگی بازتعریف ساختمانها و فضاهای کتابخانههای دانشگاهی از سوی کتابداران است تا همسویی بهتری با شیوههای آموزش فعلی و با نیازها و سبکهای یادگیری دانشجویان بوجود آید.

روندهای مهم در کتابخانههای دانشگاهی: بررسی روندها و موضوعات
/
این مقاله روندهای مهم کتابخانه های دانشگاهی را در دو سال گذشته خلاصه می کند، دوره ای که همراه با تحولات و تغییرات عظیم از جمله ظهور بیماری همهگیر، نابرابری های نژادی و جنگ بین دولت ها و ملت ها است. تغییرات سریع و نبود قطعیت ناشی از این رویدادها، تغییرات درخور توجهی را در کتابخانه های دانشگاهی، آموزش عالی و به طور کلی جامعه ایجاد کرده است.
4,540