نمونه شرح شغلی کتابدار خدمات دیجیتال
در این مقاله برای آشنایی کتابداران، نمونه شرح شغلی کتابدار خدمات دیجیتال در کتابخانه عمومی کلیفتون پارک هالمون بیان شده است. آگاهی از وظایف شغلی به دانشجویان و جویندگان کار کمک می کند، دانش، مهارتها و تواناییهای خود را بهبود و افزایش دهند تا برای محیطهای کار، گزینههای شایستهای برای انتخاب باشند. همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد تا در مصاحبههای کاری موفق باشید.
توصیف شغل:
کتابدار خدمات دیجیتال، مسئولیت کمک به هماهنگی و تهیه منابع و محتوای کتابخانه دیجیتال مانند کتابهای الکترونیکی، کتابهای صوتی الکترونیکی، مجلات الکترونیکی، پایگاههای اطلاعاتی و موسیقی را دارد. از رسانههای اجتماعی کتابخانه پشتیبانی میکند و محتوای مربوط به خدمات دیجیتال و رسانههای اجتماعی را در وبگاه کتابخانه نگهداری میکند. روشها و ابزارهای جدیدی را برای ارائه خدمات محتوای دیجیتالی کتابخانه به مراجعان توسعه میدهد و اطمینان میدهد که کاربران به صورت تعاملی با آن درگیر میشوند. برای ارائه خدمات دیجیتال با کیفیت، با کارکنان پشتیبانی فناوری اطلاعات، کتابداران و سایر کارکنان همکاری می کند. مرجع مجازی و کمک پژوهشی فردی و مجازی به مشتریان ارائه می دهد و در توسعه و نگهداری مجموعه مشارکت میکند.
ساعت کاری در هفته: 35 ساعت در هفته.
وظایف:
- دسترسی و نگهداری از منابع دیجیتال دارای مجوز کتابخانه شامل وظایف مربوط به قراردادها، پیادهسازی، پشتیبانی کارکنان، عیبیابی و نگهداری منابع را هماهنگ میکند.
- همکاری با کتابداران و کارکنان برای ترویج استفاده از ابزارها و منابع دیجیتال برای خدمت به جامعهمان.
- محتوا را برای خدمات تعاملی مبتنی بر وب و تلفن همراه که تجربه کاربری باکیفیتی را ارائه میکنند، هماهنگ و نگهداری میکند.
- با کارکنان فناوری اطلاعات برای توسعه استراتژیها و ابتکارات خدمات اطلاعاتی همکاری میکند که سطح بالایی از رضایت مشتریان را از منابع فناوری دیجیتال و در محل حفظ میکند.
- شناسایی، توسعه و ارائه دستورالعملهای آموزشی در استفاده از فناوری های دیجیتال از جمله توسعه و ارائه برنامههای کتابخانهای.
- کار حرفهای در توسعه مجموعه انجام می دهد، از جمله مجموعهسازی، ارزیابی، انتخاب و وجین مواد دیجیتال و چاپی کتابخانه.
- خدمات اطلاعاتی، خدمات مرجع و خدمات مشاورهای به خوانندگان ارائه میدهد.
- جمعآوری، نگهداری و گزارش دادههای آماری از خدمات و منابع دیجیتال به مدیریت کتابخانه.
- از طریق شرکت در برنامههای حرفهای، کارگاههای آموزشی، دورههای آموزش مداوم و خواندن مطالب حرفهای، از پیشرفتهای حرفهای و تکنولوژیکی رشته خود مطلع میشود.
- سایر وظایف محوله را انجام میدهد.
دانش و تواناییها:
- دانش فنآوری اطلاعات، سیستمها، محصولات و فنآوریهای کتابخانه.
- دانش سیستمها و ابزارهای نرمافزاری مایکروسافت، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و ابزارهای همکاری، اطلاعاتی و ارتباطی مبتنی بر وب.
- توانایی و اشتیاق برای کار با مردم.
- توانایی ایجاد و حفظ روابط کاری موثر با کارکنان کتابخانه.
- توانایی کار گروهی. تمایل به کمک و حمایت از همکاران، کمک به ایدهها و حفظ انعطافپذیری.
- توانایی انطباق با محیط فناوری کتابخانه که به سرعت در حال تغییر است.
مهارتهای ارتباطی:
- توانایی برقراری ارتباط موثر به صورت شفاهی و به صورت کتبی؛ توانایی انجام کارهای دقیق که نیاز به توجه و تمرکز زیادی دارد.
- دارا بودن مهارتها و توانایی بین فردی خوب برای حفظ و تقویت روابط کاری مشارکتی و مودبانه با مردم، همسالان و سرپرستان.
نیازهای فیزیکی:
- وضعیت جسمانی متناسب با نیازهای موقعیت شغلی
- توانایی بلند کردن و حمل: 50 پوند یا کمتر
- هل دادن و کشیدن: اجسام با وزن 300 تا 400 پوند روی چرخها
تحصیلات و تجربه:
- مدرک کارشناسی ارشد کتابداری و علم اطلاعات از مدرسه کتابداری مورد تایید انجمن کتابداران آمریکا یا اداره آموزش NYS با روشهای آموزشی قابل قبول و به رسمیت شناخته شده .
- یک (1) – دو (2) سال تجربه رضایتبخش کار در کتابخانه
- واجد شرایط بودن برای گواهینامه حرفه ای کتابدار عمومی ایالت نیویورک در زمان درخواست برای انتصاب؛ داشتن گواهینامه در زمان انتصاب.
منبع:
https://cphlibrary.org/wp-content/uploads/2018/09/Librarian-I-Digital-Services-Librarian.pdf
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.