هنگام جستجوی کار در کتابخانه چه نکاتی را باید در اولویت قرار دهید؟

در این مقاله به یکی از پرسش‌ها و دیدگاه‌های کتابداران در گروه تخصصی خدمات کتابخانه‌ای در لینکدین خواهم پرداخت. پرسش چه بود “هنگام جستجوی کار در کتابخانه چه نکاتی را باید در اولویت قرار دهید؟“… خوب… حالا میریم به سراغ پاسخ پرسش:

اهداف شغلی خود را مشخص کنید

قبل از شروع به جستجوی شغل کتابخانه‌ای، باید ایده روشنی از نوع نقش و نوع کتابخانه یا سازمانی که می‌خواهید برای آن کار کنید، داشته باشید. آیا کتابخانه‌های دانشگاهی، عمومی، آموزشگاهی یا تخصصی را ترجیح می‌دهید؟ آیا می‌خواهید بر روی یک حوزه موضوعی، جامعه یا خدمات خاصی تمرکز کنید؟ آیا می‌خواهید با کتاب‌ها، منابع دیجیتال، آرشیو یا داده‌ها کار کنید؟ داشتن یک هدف شغلی به شما کمک می‌کند تا جستجوی شغلی خود را محدود کنید و رزومه خود را متناسب با آن تنظیم کنید.

نظرهای کتابداران راجع به این بند:

  • شما باید مکانی را پیدا کنید که با مجموعه مهارت‌های شما مطابقت داشته باشد. جدای از آموزش‌های پایه، داشتن درک مناسب از نوع کتابخانه نیز مفید است.
  • هنگام جستجوی شغل در خدمات کتابخانه، باید علاقه خود به کتاب و مطالعه، توانایی خود در ارائه خدمات بهتر به مشتریان، مهارت‌های سازمانی و ارتباطی و دانش خود از فناوری‌های مرتبط با کتابخانه را در اولویت قرار دهید. همچنین مهم است که نوع کتابخانه‌ای را که می‌خواهید در آن کار کنید (عمومی، دانشگاهی، تخصصی و غیره) و مسئولیت‌های شغلی خاصی که به آن‌ها علاقه دارید (مرجع، نشریات، فهرست‌نویسی و غیره) در نظر بگیرید. علاوه بر این، ممکن است بخواهید درباره فرهنگ و ارزش‌های سازمانی آن سازمان تحقیق کنید تا اطمینان حاصل کنید که آیا با فرهنگ شما هماهنگ است یا خیر.
  • هنگام جستجوی شغل در خدمات کتابخانه، درک خود از سیستم‌های کتابخانه، مهارت‌های سازمانی، توانایی‌های ارتباطی و سازگاری با فناوری‌های در حال ظهور را در اولویت قرار دهید. دانش خود را درباره خدمات مشتری و منابع اطلاعاتی افزایش دهید.

مهارت‌ها و قابلیت‌های خود را به‌روز کنید

بسته به سطح و نوع شغلی که برای آن درخواست می‌دهید، به مهارت‌ها و قابلیت‌های متفاوتی برای واجد شرایط بودن و رقابت نیاز دارید. اکثر مشاغل مربوط به خدمات کتابخانه، حداقل به مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن، و مقداری تجربه کاری مرتبط یا داوطلبانه نیاز دارند. برای موقعیت‌های کتابداری، معمولاً به مدرک کارشناسی‌ارشد در علوم کتابداری یا مطالعات اطلاعاتی، مورد تأیید انجمن کتابداری آمریکا (ALA) یا معادل آن نیاز دارید. برای برخی از نقش‌های تخصصی، مانند آرشیو یا متخصصان اطلاعاتی، ممکن است به آموزش یا گواهینامه اضافی در یک زمینه خاص نیز نیاز داشته باشید. برای به‌روزرسانی مهارت‌ها و قابلیت‌های خود، می‌توانید در دوره‌های آنلاین، کارگاه‌ها، وبینارها شرکت کنید یا به انجمن‌ها و شبکه‌های حرفه‌ای مرتبط با خدمات کتابخانه بپیوندید.

نظرهای کتابداران راجع به این بند:

  • طبق تجربه من، کتابخانه ملی جمهوری اندونزی برنامه‌های صدور گواهینامه را برای حرفه کتابداری در رشته‌های مختلف از جمله خدمات کتابخانه ارائه می‌دهد، و برخی از این گواهینامه‌ها برای همه کتابداران در سراسر اندونزی رایگان است.
  • هرگز یادگیری را متوقف نکن. به دنبال برنامه‌های آموزش آنلاین رایگان یا با تخفیف باشید تا مهارت‌های خود را در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، ابزارهای طراحی آموزشی و توسعه وب توسعه دهید. در مورد جدیدترین روش‌های تدریس، خط‌مشی‌های دسترسی آزاد و استانداردهای ابرداده به‌روز باشید.

مهارت‌ها و قابلیت‌های خود را به نمایش بگذارید

علاوه بر مهارت‌ها و صلاحیت‌های فنی خود، باید مهارت‌های قابل‌انتقال خود را که مربوط به خدمات کتابخانه است نیز برجسته کنید. اینها مهارت‌هایی هستند که می‌توانید در موقعیت‌ها و وظایف مختلف مانند ارتباطات، کار تیمی، خدمات مشتری، حل مسئله، تحقیق، سازماندهی و فناوری به کار ببرید. شما باید نشان دهید که چگونه از این مهارت‌ها در مشاغل قبلی یا فعلی، تحصیلات یا فعالیت‌های داوطلبانه خود استفاده کرده‌اید و چگونه می‌توانند برای کتابخانه یا سازمانی که برای آن درخواست می‌دهید مفید باشد. شما همچنین باید نمونه‌ها و شواهد خاصی از دستاوردها و تأثیر خود با استفاده از این مهارت‌ها ارائه دهید.

نظرهای کتابداران راجع به این بند:

  • فراموش نکنید که شغل کتابداری فقط کتاب و کار در کتابخانه نیست. بسیاری از مشاغل می‌توانند تجربه‌ای را فراهم کنند که به حرفه کتابداری منتقل شود. به سوابق کاری خود نگاهی بیندازید: به دنبال مسئولیت‌هایی باشید که بر عهده داشته‌اید که شامل تعامل با مردم (مانند خدمات مشتری)، سازماندهی یک سیستم (مانند فروش جوراب در خرده‌فروشی)، پاسخ‌دادن به سؤالات (مانند میز کمک فناوری اطلاعات) یا برقراری ارتباط مؤثر (مانند نوشتن ایمیل یا ایجاد پست‌های رسانه‌های اجتماعی) است. اینها همه مهارت‌های کلیدی هستند که شما به‌عنوان یک کتابدار به آن نیاز دارید. این مهارت‌ها را در شغل فعلی خود توسعه دهید و اطمینان حاصل کنید که وقتی به دنبال اولین شغل کتابخانه خود هستید، آنها را برجسته کنید!…
  • اطمینان حاصل کنید که هر تجربه‌ای را که در زمینه بازاریابی، طراحی گرافیک، اطلاع‌رسانی، و خدمات اجتماعی دارید برجسته کنید، زیرا بسیاری از کتابخانه‌ها به کارکنانی با این مهارت‌ها برای کمک به ارتقای برنامه‌ها و خدمات، ایجاد گرافیک و آگهی‌ها و کمک به اطلاع‌رسانی به جامعه نیاز دارند. همچنین، از ذکر هر گونه سرگرمی یا علایق خود مانند کاردستی، خیاطی، بازی (ورزشی/ بازی های رومیزی)، انیمه، عکاسی، داستان سرایی، موسیقی و غیره نترسید، زیرا تمام اینها می تواند دانش تخصصی باشد که می تواند برای کمک به برنامه ها و رویدادهای کتابخانه استفاده شود.

درباره کارفرما (مدیر/سازمان) و شغل تحقیق کنید

قبل از درخواست شغل در خدمات کتابخانه، باید در مورد کارفرما و شغل تحقیق کنید. این به شما کمک می‌کند تا مأموریت، چشم‌انداز، ارزش‌ها، فرهنگ و اهداف کتابخانه یا سازمان و انتظارات، مسئولیت‌ها و چالش‌های شغل خود را درک کنید. می‌توانید از منابع مختلف اطلاعاتی مانند وب‌سایت کارفرما، رسانه‌های اجتماعی، گزارش‌های سالانه، خبرنامه‌ها یا بررسی‌های آنلاین استفاده کنید. همچنین می‌توانید با کارمندان یا همکاران فعلی یا سابقی که در خدمات کتابخانه‌ای کار می‌کنند تماس بگیرید و از آنها راهنمایی یا بینش بخواهید. انجام تحقیقات به شما کمک می‌کند تا مواد درخواستی خود را سفارشی کنید و برای مصاحبه آماده شوید .

نظرهای کتابداران راجع به این بند:

  • یک نکته ارزشمند این است که خود را در مورد سازمان آماده و به‌روز کنید. کمی در مورد تاریخچه آن در وب‌سایت سازمان، جستجوی اخبار مربوط به شرکت و زمینه فعالیت آن اطلاعات کسب کنید. واقعیت کار خود را درک کنید، یک نظرسنجی در لینکدین انجام دهید تا کارمندان آن سازمان آن را ببینید تا بتوانید فرهنگ آن سازمان را ارزیابی کنید. سعی کنید نشریات شرکت را بخوانید تا با زبان ارتباطی آن ها آشنا شوید. در نهایت، تا حد امکان تحقیق کنید تا مصاحبه برای هر دو طرف لذت بخش و جالب باشد.
  • فقط در مورد کتابخانه/کارفرما تحقیق نکنید– در مورد جامعه کاربران کتابخانه که به آنها خدمت خواهید کرد تحقیق کنید. هنگامی که شغل کتابخانه ای را قبول می کنید، به جامعه نیز متعهد می شوید. مطمئن شوید که جمعیت شناسی، شرایط اجتماعی و نیازهای آن جامعه را درک کرده اید و در نظر بگیرید که چگونه این عوامل با اهداف و تخصص حرفه ای شما همسو می شوند. زمانی که در جستجوی کار بودم، برای من واقعاً مهم بود که بتوانم به جامعه‌ای متنوع خدمت کنم، بنابراین یافتن کتابخانه‌ای که به جمعیت زیادی از مهاجران و افراد مختلف از همه پیشینه‌های فرهنگی خدمت می‌کند، رویایی بود که به حقیقت پیوست. تحقیق درباره یک کارفرما اولین گام عالی است، اما فراتر از آن بروید تا مطمئن شوید که جامعه را به درستی درک می کنید و آماده حضور در مقابل آنها هستید

یک رزومه حرفه‌ای بنویسید

رزومه شما اولین برداشتی است که کارفرما از شما خواهد داشت، بنابراین باید آنها را حرفه ای، واضح و مختصر بیان کنید. رزومه شما باید مهارت‌ها، قابلیت ها و تجربیات شما را که با شرایط شغلی مطابقت دارد برجسته کند و از کلمات کلیدی و عباراتی استفاده کند که کارفرما به دنبال آن است. رزومه شما باید توضیح دهد که چرا به کار و کارفرما علاقه مند هستید و چگونه می‌توانید به اهداف و نیازهای آنها کمک کنید. همچنین باید از قالب، فونت و سبک استاندارد استفاده کنید و اشتباهات املایی، دستوری و نقطه گذاری را تصحیح کنید.

نظرهای کتابداران راجع به این بند:

  • وقتی صحبت از نوشتن رزومه می شود، این یک تجارت جدی است. باید به بهترین شکل حرفه ای و بدون هیچ گونه خطا و اصطلاحات تخصصی نوشته شود.. هر رزومه باید به سمت یک برنامه شغلی خاص هدایت شود و رزومه ای متناسب با همه مشاغل وجود نداشته باشد. نگرش و مهارت‌ها و قدرت کلیدی و دستاوردها باید برجسته شود. به وضوح..
  • مهم است که رزومه شما به خوبی به‌روز و کامل باشد، اما به صورت مختصر و عینی. لازم است تمرینی انجام دهید تا خود را به جای فردی که رزومه شما را دریافت می‌کند قرار دهید. برای این کار چند سوال از خود بپرسید: آیا خلاصه شما واضح است؟ آیا فعالیت‌های شما واضح و به خوبی توصیف شده است؟ آیا مخاطبین شما به‌روز هستند؟ مرتبط ترین پروژه های شما ارائه شد؟ اگر به طور عینی این پاسخ ها را داشته باشید، به خواندن و برانگیختن علاقه استخدام کننده کمک می‌کند. روزمه خود را جالب کنید!

برای مصاحبه آماده شوید

آخرین مرحله در جستجوی شغل در خدمات کتابخانه، آماده شدن برای مصاحبه است. مصاحبه فرصتی برای نشان دادن شخصیت، اشتیاق و شایستگی خود برای شغل مورد نظر است. شما باید رزومه خود را بررسی کنید و سوالاتی را که کارفرما ممکن است از شما بپرسد را پیش بینی کنید. همچنین باید سوالاتی را که می‌خواهید از کارفرما بپرسید،مانند محیط کار، انتظارات یا فرصت‌های رشد و پیشرفت آماده کنید. همچنین باید لباس مناسب بپوشید و به موقع حاضر شوید.

نظرهای کتابداران راجع به این بند:

  • اگر می‌خواهید کتابدار مدرسه باشید، شناسایی برنامه‌هایی که می‌خواهید در کار جدید خود اجرا کنید و چگونه امیدوارید آن برنامه‌ها را اجرا کنید، در مصاحبه شما بسیار مهم است. آماده بودن برای پذیرش جنبش سازندگان فضا و در عین حال در دسترس بودن برای تدریس در کلاس‌ها، به شما کمک می‌کند از سایر نامزدهایی که به فضاهای سازندگان فکر نمی‌کنند، پیشی بگیرید. این چیزی است که ما را در این عصر “همه چیز در اینترنت است” و ممنوعیت کتاب که بیداد می‌کند مرتبط نگه می دارد. همچنین، به این فکر کنید که چگونه با ممنوعیت کتاب، یا درخواست محدود کردن دسترسی به منابع، در چارچوب پارامترهای خط مشی هیئت مدیره مدرسه خود برخورد خواهید کرد.
  • این بخش مهمی از جستجوی شغل است. کارفرما باید بداند که شما فرد مناسبی برای این کار هستید. انتقال پیام مثبت به کارفرما و به اشتراک گذاشتن انتظارات شما باید در طول مصاحبه انجام شود.

Loading

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *