
بازنگری در برنامههای سواد اطلاعاتی کتابخانههای دانشگاهی در عصر ChatGPT
0 دیدگاه
/
مقاله ای با عنوان بازنگری در برنامههای سواد اطلاعاتی کتابخانههای دانشگاهی در عصر ChatGPT یا سایر ابزارهای هوش مصنوعی مولد توسط کتابداران دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لسآنجلس، جایاتی چادهوری و لتیسیا ترونز، در سال 2024 در مجله Internet Reference Services Quarterly منتشر شد.

سبکهای رهبری و پذیرش هوش مصنوعی در کتابخانههای دانشگاهی
/
بهتازگی مقالهای با عنوان بررسی تأثیر سبکهای مختلف رهبری بر پذیرش هوش مصنوعی (AI) در بین کتابداران دانشگاهی در آموزش عالی از پژوهشگران قطری منتشر شده است. این مطالعه شامل دادههای مربوط به 50 کتابدار در چهار کشور عربی بود. آنها برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه یکی برای ارزیابی درک کتابداران از هوش مصنوعی و دیگری استفاده از پرسشنامه رهبری چند عاملی (MLQ 5×). برای ارزیابی سبکهای رهبری استفاده کردند. از چندین روش برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد که عبارتند از: تحلیل همبستگی برای کشف روابط بین متغیرها، آمار استنباطی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) برای درک روابط بین سبکهای رهبری و پذیرش کتابداران ازهوش مصنوعی (AI) و تحلیل رگرسیون برای ارزیابی قدرت پیشبینی سبکهای مختلف رهبری بر ادراک کتابداران از قابلیت استفاده و سودمندی هوش مصنوعی بود.

آیا ارزش کتابخانهها در عصر هوش مصنوعی افزایش یافته است؟
/
مقدمه
هر بار که یک فناوری جدید وارد عرصه میشود، به طور طبیعی ب…

بررسی مزایا، محدودیتها، فرصتها و چالشهای پیادهسازی هوش مصنوعی در کتابخانهها
/
کتابخانهها از یکپارچهسازی هوش مصنوعی (AI) بهره زیادی خواهند برد، اما با موانع مهمی نیز روبرو خواهند شد؛ بنابراین لازم است یک تحلیل سوات (SWOT) انجام شود که فرصتها، تهدیدها، ضعفها و نقاط قوت سازمان را ارزیابی کند. این مقاله به بررسی کاربردهای بالقوه، خطرات، محدودیتها و مزایای هوش مصنوعی در محیط کتابخانه میپردازد. با بررسی دقیق این جنبهها، هدف این مطالعه ارائه بینش مفیدی در مورد عوامل راهبردی است که کتابخانهها باید در هنگام اجرای فناوریهای هوش مصنوعی در نظر بگیرند.

تصور شما از تاثیرات هوش مصنوعی بر کتابخانههای دانشگاهی چیست؟ نظر چند صاحبنظر
هوش مصنوعی چه تاثیری بر کتابخانههای دانشگاهی خواهد گذاشت و نقش کتابداران دانشگاهی چیست؟ کتابداران دانشگاهی باید چه مهارتها و تواناییهایی کسب کنند؟ به عبارتی تصور شما از تاثیرات هوش مصنوعی بر کتابخانههای دانشگاهی چیست؟

هوش مصنوعی در کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی، پروفسور علیاکبر جلالی
/
هوش مصنوعی در کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی، عنوان سخنرانی پروفسور علیاکبر جلالی، رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی و استاد دانشگاه مریلند آمریکا، در نشست کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی هشتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران در 24 آبان 1403 است.

ارزیابی سواد هوش مصنوعی در کتابخانههای دانشگاهی: مطالعه پیمایشی با تاکید بر کارمندان ایالات متحده
/
این نظرسنجی سواد هوش مصنوعی (AI) را در میان کارمندان کتابخانه دانشگاهی، عمدتاً در ایالات متحده، با مجموع 760 پاسخدهنده، بررسی میکند. یافتهها درک متوسطی از مفاهیم هوش مصنوعی، تجربه عملی محدود در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و شکافهای قابلتوجهی درباره پیامدهای اخلاقی و همکاری در پروژههای هوش مصنوعی را نشان میدهند.

کاربرد رباتهای گفتگو (چتباتها) در کتابخانههای دانشگاهی
/
ما در عصر روباتها زندگی میکنیم. به لطف پیشرفتهای موجود در ه…

چگونه میتوانید به عنوان یک کتابدار یک خدمت یا برنامه جدید را در کتابخانه با موفقیت راهاندازی کنید.
/
قطعا! راه اندازی یک خدمت یا برنامه جدید کتابخانهای مستلزم برنامهریزی و اجرای متفکرانه است. در زیر چند گام برای کمک به موفقیت شما آورده شده است.

معرفی کتاب شش مسئله فراروی کتابخانههای امروز: دیدگاههای انتقادی
/
کتابخانههای معاصر با چالشهای زیادی روبرو هستند و باد - استاد برجسته کتابداری - به دنبال افزودن دیدگاهی تازه و جدیدی به رشته کتابداری و اطلاعرسانی است. نویسنده تلاش میکند با استفاده از ادبیات و نظریههای خارج از این حرفه، برخی از دشوارترین پرسشهای کتابداری معاصر را بررسی و تبیین کند و به پرسشهایی پاسخ دهد که تنها با استفاده از ادبیات و متون کتابداری نمیتوان به آنها پاسخ داد.

مفهومبخشی به سواد هوش مصنوعی: یک بررسی اکتشافی
/
هوش مصنوعی (AI) در صنایع (بهعنوانمثال، کسبوکار، علم، هنر، آموزش) گسترشیافته است تا تجربه کاربر را افزایش دهد، اثربخشی کار را بهبود بخشد و فرصتهای شغلی زیادی را در آینده ایجاد کند. بااینحال، درک عمومی از فناوریهای هوش مصنوعی و نحوه تعریف سواد هوش مصنوعی بررسی نشده است. این چشمانداز چالشهای مبرمی را برای نسل بعدی برای یادگیری هوش مصنوعی ایجاد میکند. در این مقاله، یک بررسی اکتشافی برای مفهوم بخشی به مفهوم جدید "سواد هوش مصنوعی" و ایجاد یکپایه نظری محکم برای تعریف، آموزش و ارزیابی سواد هوش مصنوعی انجام شد. با بررسی 30 مقاله مروری موجود، چهار بعد (یعنی دانش و درک، استفاده و کاربرد، ارزیابی و ایجاد، و مسائل اخلاقی) را برای تقویت سواد هوش مصنوعی برمبنای سازگاری با سوادهای کلاسیک پیشنهاد میکند. این مطالعه یک تعریف تلفیقی، آموزش و نگرانیهای اخلاقی درباره سواد هوش مصنوعی را روشن میکند و زمینه را برای پژوهشهای آینده مانند توسعه قابلیتها و معیارهای ارزیابی درباره سواد هوش مصنوعی فراهم میکند.

بهترین راه برای کمک به کاربران در یافتن منابع چیست؟ (توصیه به کتابداران)
/
یکی از اولین گامها برای کمک به کاربران در یافتن منابع این است که مجموعه خود را بهخوبی بشناسید. این بدان معناست که با قالبها، ژانرها، موضوعات و سطوح مختلف منابع خود و همچنین نحوه سازماندهی و فهرستبندی آنها آشنا باشید. همچنین باید از مجموعهها، پایگاههای اطلاعاتی یا اشتراکهایی که کتابخانه شما ارائه میدهد و نحوه دسترسی به آنها آگاه باشید. شناخت مجموعه خود به شما کمک میکند تا نیازهای کاربران را با مرتبطترین و مناسبترین منابع مطابقت دهید.