همه چیز درباره استراتژی جست‌وجو

جستجوی ادبیات موضوع (literature Review)، جستجویی نظام‌مند (سیستماتیک) و جامع در تمام انواع منابع منتشر شده درباره موضوع پژوهش است. هدف کشف و تعیین گستردگی و عمق منابع مرتبط و هسته درباره موضوع است. به عبارتی جستجوی ادبیات موضوع، جستجویی سنجیده و سازمان‌یافته‌ای است که برای یافتن منابع هسته و اصلی درباره موضوع است. عنصر اساسی در روش‌شناسی هر طرح پژوهشی است؛ به طوری که بر تمام فرایند پژوهش سایه می‌افکند و تا پایان فرایند پژوهش ادامه دارد. داشتن استراتژی جستجو  یا راهبرد جستجو برای جستجوی ادبیات موضوع بسیار ضروری و حائزاهمیت است. بدون داشتن درک درست و سازمان یافته‌ای راجع به جستجو در منابع اطلاعاتی، یافتن منابع هسته، اصلی و با کیفیت غیرممکن است و جستجوی شما از جامعیت و مانعیت (دقت) برخوردار نخواهد بود.

استراتژی جستجو (راهبرد جستجو)  چیست؟ Search Strategy

استراتژی جستجو (راهبرد جستجو) ساختارسازمان‌یافته از کلمات کلیدی است که برای جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی یا موتورهای کاوش استفاده می‌شود. استراتژی جستجو مفاهیم اصلی سوال پژوهش شما را به منظور بازیابی نتایج دقیق ترکیب می کند. باید توجه داشته باشید استراتژی جستجو در هر پایگاه‌اطلاعاتی یا موتورکاوشی متفاوت است.

هر پایگاه اطلاعاتی متفاوت عمل می کند ، بنابراین شما باید استراتژی جستجوی خود را برای هر پایگاه‌داده بنویسید. اگر پژوهش شما چندین حوزه مختلف را پوشش می دهد ، باید تعدادی استراتژی جستجوی جداگانه ای ایجاد کنید. استراتژی‌های خود را آزمایش کرده و پس از بررسی نتایج جستجو ، آنها را اصلاح کنید.

برخی ملاحظات قبل از شروع جستجو…

Øآنچه به دنبال آن هستید را مشخص و تعریف کنید. تصمیم بگیرید در کجا جستجو کنید.

Øیک استراتژی جستجو ایجاد کنید.

Øدر طی جستجو استراتژی جستجوی خود را اصلاح کنید.

Ø استراتژی جستجوی خود را برای استفاده در آینده ذخیره کنید.

Ø برای اینکه درباره موضوع، دانش اولیه و بافتی بدست آورید کتاب، مقالات دایره المعارفی و هندبوک‌ها و ویکی‌ها را بخوانید.

فیلم آموزشی: 

مراحل ایجاد استراتژی جست‌وجو

در عمل استراتژی جستجو چگونه به نظر می‌رسد؟

  1. سوال پژوهش و مساله پژوهش خود را تعریف و مشخص کنید. برای مثال قرار گرفتن در معرض سیگاری ها بر کودکان مبتلا به آسم چگونه تأثیر می گذارد؟

    داشتن عزت نفس چه تاثیری بر روابط عاطفی دارد؟

  2. مفاهیم اصلی یا کلیدواژه های اصلی پژوهش خود را با استفاده از مرحله 1 شناسایی و استخراج کنید.
  3. با استفاده از اصطلاحنامه‌ها، دیکشنری‌ها، چکیده و کلیدواژه‌های مقالات مرتبط، مترادف‌ها و کلمات مرتبط با مفاهیم اصلی پژوهش را فهرست کنید. برای مثال دود سیگار ، سیگاری ها ….. کودک نوپا ، کودکان ، کودکان …. آلرژی ، مشکلات تنفسی، شخصیت، احترام به نفس، حفظ منافع شخصی، احترام به خود، شرافت نفس، مناعت طبع،

  4. پایگاه اطلاعاتی و منبع جستجوی مناسب را شناسایی و انتخاب کنید. باید قبل از شروع جستجو، ابزارها و امکانات آنها را بررسی کنید یا راهنمای جستجو را بخوانید.
  5. ترکیب‌های مختلف کلیدواژه‌های استخراج شده را  با فنون متداول جستجو امتحان کنید.

  6. ارزیابی نتایج جستجو و اصلاح و بازنگری استراتژی جستجو

 

Loading

4 پاسخ
  1. محمد احمدی
    محمد احمدی گفته:

    با سلام و احترام..ضمن تشکر از مطالب بسیار مفید و کاربردی در خصوص فنون ترکیب کلید واژه و تدوین استراتژی جستجو…ممنون میشیم اطلاعات بیشتر برای نوشتن مقاله مروری رو در سایت بگذارید..سپاس

    پاسخ
  2. نسترن محمدی
    نسترن محمدی گفته:

    با سلام و احترام..ضمن تشکر از مطالب بسیار مفید و خوبتون در خصوص استراتژی جستجو…ممنون میشیم اطلاعات بیشتر برای نوشتن مقاله مروری رو در سایت بگذارید..سپاس .

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *