ChatGPT چقدر میتواند به سوالات ما پاسخ دهد؟
ChatGPT مخفف Chat Generative Pre-trained Transformer است. آن یک ابزار پردازش زبان طبیعی است که توسط فناوری هوش مصنوعی هدایت میشود و به شما امکان میدهد مکالمات انسانمانند و خیلی بیشتر با چتبات داشته باشید. چت جی پی تی علاوه بر پاسخگویی به سوالات ساده، عملکردهای زیادی نیز دارد. ChatGPT میتواند مقاله بنویسد، شی یا چیزی را با جزئیات زیادی توصیف کند، مکالمات فلسفی با آن انجام دهید و حتی برای شما کدنویسی کند.
تفاوتی که چت جی پی تی با موتور جستجو دارد این است که ChatGPT یک مدل زبانی است که برای برقراری مکالمه با کاربر نهایی ایجاد شده است. موتور جستجو ابزاری است که امکان میدهد صفحات وب موردنظر کاربر پیدا شود. نسخه رایگان چت جی پی تی امکان جستجوی اطلاعات در اینترنت را ندارد. از اطلاعاتی که از دادههای حجیم آموخته است برای ایجاد پاسخ استفاده میکند و به کاربر در قالب یک متن ارائه می دهد.
از تفاوت دیگر این دو، ChatGPT فقط تا سال 2021 به اطلاعات دسترسی دارد، در حالی که یک موتور جستجوی معمولی مانند Google به آخرین اطلاعات دسترسی دارد. بنابراین، اگر از نسخه رایگان ChatGPT بپرسید که چه کسی جام جهانی 2022 را برده است، نمیتواند به شما پاسخ دهد، اما گوگل این کار را میکند.
در آزمایشی دو کتابدار دانشگاهی چت جی پی تی را مورد آزمایش قرار دادند و چهار سوال را از ChatGPT پرسیدند. من فقط یک سوال را بیان میکنم و نکاتی که در آن نهفته است در زیر اشاره خواهم کرد.
سوال مرجع : من به دنبال اطلاعاتی درباره میزان حضور در کلیسا در ایالات متحده از 1950-2000 هستم.
پاسخ ChatGPT:
سلام! در حالی که من به مجموعه داده های فعلی دسترسی مستقیم ندارم، میتوانم راهنماییهایی برای یافتن اطلاعات مورد نظر شما ارائه دهم. برای یافتن اطلاعاتب در مورد میزان حضور در کلیسا در ایالات متحده از سال 1950 تا 2000، می توانید این مراحل را دنبال کنید:
- با بررسی منابع مختلفی که مجموعههای داده را مدیریت میکنند، مانند مخازن دادهها، مؤسسات تحقیقاتی، وبسایتهای دولتی و سازمانهای مذهبی شروع کنید.
- سازمانهای دولتی مانند اداره سرشماری ایالات متحده یا مرکز ملی آمار سلامت ممکن است دادههای مرتبطی داشته باشند. از وبسایتهای آنها دیدن کنید و پایگاههای اطلاعاتی، نظرسنجیها یا انتشارات مربوط به مشارکت مذهبی یا گرایشهای اجتماعی را بررسی کنید.
- به دنبال منابع داده ارائه شده توسط سازمانهای مذهبی یا گروههای مذهبی باشید. برخی ممکن است در بازه زمانی مشخص، نظرسنجی انجام داده باشند یا سوابقی در مورد میزان حضور در کلیسا داشته باشند. به عنوان مثال میتوان به مرکز تحقیقات پیو، انجمن آرشیو دادههای دین (ARDA) یا شورای ملی کلیساها اشاره کرد.
- مؤسسات دانشگاهی اغلب مطالعاتی را در مورد گرایشات مذهبی انجام میدهند. وبسایتهای دانشگاه، مراکز تحقیقاتی، یا نشریات جامعهشناسی، مطالعات دینی یا جمعیتشناسی را بررسی کنید. نظرسنجی عمومی اجتماعی (GSS) یکی از این نظرسنجی های طولانی مدت است که داده های مربوط به مشارکت مذهبی را جمع آوری می کند.
- از موتورهای جستجو مانند Google یا موتورهای جستجوی دادههای تخصصی (مانند Data.gov، Google Dataset Search) برای جستجوی کلمات کلیدی مانند «دادههای حضور در کلیسا» یا «دادههای مشارکت مذهبی» استفاده کنید. جستجوی خود را با تعیین بازه زمانی مورد نظر اصلاح کنید.
- اگر نمیتوانید یک مجموعه داده جامع پیدا کنید، ممکن است لازم باشد داده ها را از چندین منبع جمعآوری کرده و خودتان آن را جمع آوری کنید. بررسیها یا مقالات منتشر شدهای که میزان حضور در کلیسا را در بازه زمانی مشخصشده گزارش میکنند و دادههای مربوطه را استخراج کنید.
- به یاد داشته باشید که اعتبار و روش شناسی منابعی را که پیدا می کنید ارزیابی کنید. علاوه بر این، در دسترس بودن داده ها برای سال های خاص در بازه زمانی درخواستی ممکن است متفاوت باشد.
با توجه به پاسخ ایجاد شده، نشان میدهد،
ChatGPT همیشه پاسخ درست و دقیقی نمیدهد، به این دلیل که پاسخ آن براساس اطلاعاتی است که به آن یاد داده شده است. اما میتواند نقطه شروع و حرکت را به کاربر بگوید. به عبارتی به کاربر راهنمایی میکند از کجا آغاز کند. نکته بعدی ارزبابی پاسخهای داده شده توسط ChatGPT است. در نتیجه تعیین اعتبار و ارزیابی پاسخها برعهده خود کاربر است.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد نحوه پرسیدن سوال از سوی کاربر از ChatGPT بسیار مهم است، چون نوع سوال بر کیفیت پاسخها تاثیر میگذارد. خلاصه اینکه فهم و درک درست از قابلیتهای فنی، عملی و اخلاقی ابزارهای هوش مصنوعی و کسب مهارت درباره آنها، کمک میکند از کاربردهای آنها درست، بهینه و موثر استفاده کنیم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.