تصور شما از تاثیرات هوش مصنوعی بر کتابخانههای دانشگاهی چیست؟ نظر چند صاحبنظر
در دنیای امروز، هوش مصنوعی به طور گستردهای در زمینههای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و کتابخانهها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بدین منظور با چندین متخصص در حوزه کتابخانههای دانشگاهی در لینکدین مصاحبه کتبی کردم تا نظرات و پیشبینیهای آنها را درباره آینده این فناوری در کتابخانهها به ویژه کتابخانههای دانشگاهی بدانم. از آنها پرسیدم
هوش مصنوعی چه تاثیری بر کتابخانههای دانشگاهی خواهد گذاشت و نقش کتابداران دانشگاهی چیست؟ کتابداران دانشگاهی باید چه مهارتها و تواناییهایی کسب کنند؟ به عبارتی تصور شما از تاثیرات هوش مصنوعی بر کتابخانههای دانشگاهی چیست؟
قرار بود که این مطالب در هشتمین کنگره متخصصان اطلاعات بیان شود که به دلیل کمبود وقت امکانپذیر نشد. در اینجا با شما عزیزان به اشتراک می گذارم. نکات جالب و قابل تاملی این عزیزان بیان کردند.
دکتر نادر آل ابراهیم
مشاور و پژوهشگر در زمینه تاثیر و رویت پذیری پژوهش
“”1- هوش مصنوعی می تواند به خودکارسازی برخی وظایف تکراری در کتابخانه ها مانند فهرستنویسی، کشف و توصیهها کمک کند. این امر باعث می شود کتابداران بر خدمات با ارزش بیشتر تمرکز کنند. با این حال، کتابداران برای اطمینان از نتایج با کیفیت، باید بر سیستمهای هوش مصنوعی نظارت و تأیید کنند.
2- چت بات ها و دستیاران مجازی می توانند مکمل (نه جایگزین) کتابداران در پاسخگویی به سوالات اولیه کاربران و ارائه اطلاعات سریع باشند. اما هنوز برای مشاورهها و آموزشهای پژوهشی پیچیده به کتابداران انسانی نیاز است.
3- کتابداران باید مهارتهای سواد دیجیتالی و دادهای را برای مدیریت مؤثر و درک مجموعه دادههای بزرگ توسعه دهند. از آنجایی که پژوهش بیشتر مبتنی بر داده می شود، کتابداران می توانند به محققان در مورد مدیریت داده ها، تجزیه و تحلیل، تجسم و غیره مشاوره دهند.
4- سواد اطلاعاتی به عنوان یک مهارت اصلی باقی خواهد ماند – به دانشآموزان آموزش میدهد که چگونه منابع را به طور انتقادی ارزیابی کنند و اطلاعات نادرست را شناسایی کنند. با گسترش محتوای آنلاین، این امر بسیار مهم است.
5- کتابداران ممکن است به طور فزایندهای به تخصص موضوعی تخصصی برای حمایت از تحقیقات دانشکده و رشته های نوظهور نیاز داشته باشند. دانش دامنه مکمل مهارت های فنی است.
به طور خلاصه، هوش مصنوعی ابزاری است که میتواند کتابخانهها را بهبود بخشد. اما این کتابداران هستند – با تخصص، خلاقیت و تعامل انسانی خود – خدمات کتابخانه را معنادار و تاثیرگذار میکنند. کتابدارانی که فناوریهای جدیدی مانند هوش مصنوعی را تطبیق میدهند، ارتقا میدهند و از فناوریهای جدیدی مانند هوش مصنوعی استقبال میکنند، در حالی که تمرکز انسان محور خود را حفظ میکنند، همچنان به ارزش افزوده خود در عصر هوش مصنوعی ادامه خواهند داد.””
Nick Tanzi
مسئول کتابخانه؛ نویسنده، سخنران، و علاقه مندان به فناوری منطقه شهری نیویورک
“”تغییرات تکنولوژیکی اغلب بر چشم انداز اطلاعات تأثیر می گذارد، از جمله قالب اطلاعات و نحوه تعامل ما با آن. همچنین مستلزم آن است که ما مهارتهای جدیدی را بیاموزیم تا بتوانیم متخصصان اطلاعات موثر باقی بمانیم. ما این را در دهه 1990 با ظهور اینترنت دیدیم. اطلاعات چاپی دیجیتال شد و در پایگاههای اطلاعاتی، وبسایتها و جاهای دیگر وجود داشت. رفتارهای جستجوی اطلاعات ما را تغییر داد، زیرا موتورهای جستجو را پذیرفتیم و یاد گرفتیم اطلاعاتی را که آنلاین پیدا کردهایم ارزیابی کنیم.
هوش مصنوعی را وارد کنید. در این چشم انداز اطلاعاتی جدید، کتابداران و متخصصان اطلاعات باید یاد بگیرند که چگونه به طور موثر از جستجوی محاورهای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند. همانطور که به دنبال منابع معتبر هستیم، باید بتوانیم محتوای تولید شده توسط انسان را از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی جدا کنیم. ما باید راهبردهای سریع و موثری را بیاموزیم تا بتوانیم نتایج موثر و باکیفیت داشته باشیم و احتمال توهمات هوش مصنوعی را کاهش دهیم.
و همانطور که ما این مهارت های جدید را یاد میگیریم، باید آنها را به کاربران/ مشتریان/ دانش آموزان/ همکاران خود نیز آموزش دهیم. ما بهعنوان مؤسسهها، راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی را که با اخلاق حرفهای ما مطابقت دارد، ارزیابی کرده و به دست میآوریم، و سپس به کسانی که در جوامع خود توانایی پرداخت آنها را ندارند، دسترسی حیاتی میدهیم.””
Zairul Nizam Zainol
مدیر ارشد کتابخانه در دانشگاه هریوت وات مالزی | عضو حرفهای انجمن کتابداران مالزی (PPM) | کاندیدای دکتری
به طور خلاصه، همه ما باید با این جمله (در واقع گفته شما) موافق باشیم.
“هوش مصنوعی در همه زمینهها و جنبههای زندگی تاثیر بسزایی داشته است.”
چه بخواهیم چه نخواهیم باید آن را در آغوش بگیریم. اگر بخواهیم مقاومت کنیم یا نتوانیم سازگار شویم، مطمئن هستم که نقشهای ما بهعنوان کتابدار جایگزین هوش مصنوعی و سایر فناوریهای پیشرفته میشود و کتابخانههایی که به آنها خدمات میدهیم رها میشوند و این بر کاربران مستقیم ما تأثیر میگذارد.
چگونه هوش مصنوعی بر کتابخانه های دانشگاهی تأثیر میگذارد؟
برای پرداختن به تأثیر هوش مصنوعی بر کتابخانههای دانشگاهی، تأثیرات آن را از فعالیت کتابخانه گرفته تا بهبود خدمات و تجربیات کاربر دستهبندی میکنم. اینها دو جنبه ای هستند که باید به آنها نگاه کرد.
تاثیر برفعالیت کتابخانه برای افزایش خدمات
در حال حاضر، تعداد زیادی از فروشندگان فناوری در صنعت کتابخانه در حال رقابت برای ادغام و سفارشی کردن ویژگی های هوش مصنوعی در سیستم های خود هستند. این ادغام به سیستم های مدیریت کتابخانه (LMS)، در مورد ما ALMA – محصول درخواستی گسترش مییابد. علاوه بر این، سایر فناوریها، از جمله سیستمهای مخزن دانش مانند E-Prints و DSpace، همراه با پایگاههای اطلاعاتی متعددی مانند Ebscohost، Elsevier، SCOPUS و Science Direct، ویژگیهای هوش مصنوعی را در محصولات خود گنجاندهاند. با توجه به ادغام این عناصر، این تغییر غیرقابل انکار نحوه کار کتابداران، از جمله من، را تغییر می دهد. با این حال، فناوریهای منبع باز که برای پیوند و سفارشیسازی عملکردهایشان با هوش مصنوعی برای کتابخانههایی که از آنها استفاده میکنند، به تخصص نیاز دارند.
هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که فرآیندهای عملیات کتابخانه ما را تسریع کند. این می تواند وظایف معمول مانند فهرستنویسی و فرآیندهای موجودی را با حذف کارهای تکراری خودکار کند. با حذف کارهای تکراری، کتابدار می تواند با توجه بیشتر به تجربه کاربری ما، تمرکز بیشتری برای کارهای دیگر داشته باشد.
تجربه کاربری
دومین جنبهای که باید در نظر گرفت تجربه کاربری است. همانطور که قبلاً در اولین نکته من توضیح داده شد، بسیاری از فروشندگان پایگاه داده در حال رقابت برای ادغام عناصر هوش مصنوعی در محصولات خود هستند. اخیراً از پایگاه داده SCOPUS استفاده کردم و متوجه شدم که ELSEVIER اکنون هوش مصنوعی را در SCOPUS ادغام کرده است. این ادغام فرآیند جستجوی ادبیات را بسیار سریعتر و شخصی کرده است.
در واقع، هوش مصنوعی بر مجموعه کتابخانه دیجیتال ما تأثیر گذاشته یا شاید قبلاً تأثیر گذاشته است. کاتالوگ دسترسی عمومی آنلاین کتابخانه ما (OPAC) به زودی این عنصر هوش مصنوعی را در خود جای خواهد داد و کتابداران را ملزم می کند تا قبل از معرفی این ویژگی جدید به دانش آموزان خود، تسلط داشته باشند و درک کنند که چگونه از این ویژگی جدید استفاده کنند. هوش مصنوعی روش جستجوی کاربران ما برای اطلاعات را تغییر خواهد داد. در حالی که در گذشته به کلمات کلیدی تکیه می کردند، اکنون میتوانند خود را با کلمات و جملات خود بیان کنند.
درک من، هوش مصنوعی از الگوریتمهایی پشتیبانی میکند که میتوانند به سرعت مجموعه دادههای بزرگ را تجزیه و تحلیل کنند و به بهبود دقت و کارایی جستجوها کمک کنند. این امر نه تنها پروژه تحقیق و تکلیف را برای دانشجویان سرعت می بخشد، بلکه کتابداران را قادر می سازد تا مجموعه های متمرکز و مرتبط تری ایجاد کنند. هوش مصنوعی بر اساس جزئیات ارائه شده توسط کاربران، اطلاعات را تغییر داده و جستجو می کند.
وقتی هوش مصنوعی بر کتابخانه های دانشگاهی تأثیر می گذارد، کتابدار دانشگاهی چه نقشها و مهارتهایی باید داشته باشد؟
هوش مصنوعی نحوه کار کتابدار را تغییر خواهد داد. این چند مهارت از نظر من است که کتابدار حرفه ای باید از آن برخوردار باشد. مهارتها هستند
- کتابداران باید درک یا دانش قوی از سواد دیجیتال داشته باشند و بدانند که چگونه به طور مؤثر ابزارها و پلتفرمهای هوش مصنوعی را هدایت و درک کنند. داشتن این دانش به ما کمک میکند تا در هنگام ارائه چند مثال به کاربر خود توضیح دهیم.
- ذهن کتابداران باید برای یادگیری فنآوریها و رویکردهای جدید باز باشد و با پیشرفتهای سریع هوش مصنوعی سازگار باشند. باید علاقهمند به یادگیری و پیوستن به هر آموزش ارائه شده با توجه به منظور بهبود دانش باشد.
لطفا چند نمونه هوش مصنوعی جهت دانلود مقالات علمی معرفی کنید مرسی