هفت گزینه برای کتابدارانی که به دنبال تغییر شغلی هستند.
تیم تحریریه ایندد متشکل از یک تیم متنوع و با استعداد از نویسندگان، محققان و کارشناسان موضوعی است تا به شما کمک کنند مسیر شغلی تان را به خوبی ترسیم کنید و نکات مهمی را راجع به این موضوع به شما ارائه کنند.
وقتی متخصصی از شغل و حرفه خود رضایت ندارد، معمول است که به تغییر شغل و حرفه خود میاندیشد. خوشبختانه، افرادی که مهارتهای کاربردی خوبی دارند، می توانند به تغییر حرفه و شغل خود بیاندیشند. اگر شما یک کتابدار هستید و در فکر تغییر شغل و حرفه خود، دانستن این موضوع می تواند برای شما مفید باشد از این نظر که مشاغل و حرفه های مشابهی وجود دارد که می توانند از مهارت های شما بهره بگیرند. در این مقاله، مزایای تغییر شغل برای کتابدار، هفت شغل جایگزین و نکاتی برای انجام تغییر شغلی موفق بیان میشود.
مزایای تغییر شغل برای کتابدار
هر چند کار به عنوان کتابدار به برخی از متخصصان کمک کرده است تا در آن به موفقیت برسند، تغییر شغلی هم می تواند مزایای زیادی داشته باشد. در اینجا به چند مورد از مزایایی آن اشاره می کنیم که می تواند به شما در ترسیم مسیر شغلی تان کمک کند:
- بهبود رضایت حرفهای: اگر به دلیل همسو نبودن ارزشها، تعادل ضعیف بین کار و زندگی یا دستمزد ناکافی از نقش فعلی خود به عنوان کتابدار احساس نارضایتی می کنید، میتوانید با تغییر شغلی رضایت خود را افزایش دهید. در تغییر شغلی خود، می توانید به اولویتهای خود توجه ویژهای داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که شغل و حرفه جدید، نیازهای شما را برآورده میکند.
- افزایش انعطافپذیری: یک کتابدار معمولاً 40 ساعت در هفته، از شنبه تا پنجشنبه کار میکند. اگر این برنامه برای شما خیلی دشوار است، تغییر شغلی میتواند به شما در ایجاد انعطافپذیری بیشتر به عنوان یک حرفهای کمک کند.
- محیط کار: کار در کتابخانه مستلزم تعامل و ارتباط حرفهای با دیگران است و در عین حال به مراجعان در زمینه انجام پژوهش و رفع نیازهای اطلاعاتیشان کمک میکنند. اگر این نوع محیط کاری با اولویتهای شما مطابقت ندارد، ممکن است تغییر شغل دهید و به دنبال محیط کاری باشید که با سبک کاری شما سازگار باشد.
- ظرفیت رشد و پیشرفت: برخی از کتابداران در رابطه با نبود پیشرفت یا رشد حرفهای در حرفه خود با چالشهایی روبرو هستند. اگر علاقهمند به توسعه مهارتهای جدید یا به دنبال کار حرفهایتری هستید، میتوانید مسیر شغلی خود را تغییر دهید تا بتوانید به اهداف خود برسید.
هفت شغل جایگزین برای کتابداران
کتابداران دارای مهارتهایی هستند که میتوان در حرفه و شغلهای گوناگون استفاده کرد. این متخصصان کتابداری معمولاً مهارتهای بالایی در تفکر انتقادی، پژوهش، تجزیه و تحلیل، آموزش، فهرست نویسی، ارتباطات، مستندسازی و پیادهسازی فناوری دارند. از آنجایی که این مهارتها در بسیاری از صنایع مورد تقاضا هستند، کتابداران میتوانند تجربه و دانش خود را در نقشهای متعددی به کار بگیرند. در زیر هفت شغل جایگزین برای کتابدارانی که در جستجوی شغلی جدید هستند، بیان شده است.
- مشاور تحصیلی
وظایف اولیه: مشاوران تحصیلی با دانشآموزان پس از متوسطه کار میکنند و به آنها کمک میکنند تا برنامههای تحصیلی خود را برای موفقیت بهتر بنویسند. این متخصصان میتوانند به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی، تنظیم برنامه کلاسی و تعیین اهداف شغلی خود قبل از فارغ التحصیلی کمک کنند.
- هماهنگکننده توسعه (Development coordinator)
وظایف اصلی: هماهنگکنندگان توسعه معمولاً برای سازمانهای غیرانتفاعی کار میکنند و وظایف مربوط به جمعآوری و سازماندهی کمکهای مالی را بر عهده میگیرند. برای انجام این کار، هماهنگکنندگان توسعه ممکن است برنامههای راهبردی بنویسند، طرحهای جمعآوری سرمایه را توسعه دهند و در کنار همکاران خود برای شناسایی نیازهای بودجه سازمانی کار کنند.
- نویسنده
وظایف اصلی: نویسندگان در صنایع مختلفی کار میکنند و متنی جذاب برای انتشار در پلتفرمهای مختلف مینویسند. به عنوان مثال، این متخصصان ممکن است در نوشتن داستان، شعر یا فیلمنامه برای فیلم، در سمت روزنامه نگاری، نوشتن داستان ها و گزارش های جدید، یا در سمت بازاریابی، تهیه پیشنویس متن برای تبلیغات خدمت کنند.
- مشاور اطلاعاتی
وظایف اولیه: مربیانی هستند که در محیطهای علمی و دانشگاهی کار میکنند و به دانشجویان در رشتههای خاص آموزش میدهند. این متخصصان معمولاً مسئول تهیه برنامه درسی و اجرای برنامههای سخنرانی علمی هستند. آنها همچنین ممکن است وظایف مربوط به پژوهش، انتشار و راهنمایی دانشجویان را بر عهده بگیرند.
- آرشیویست
وظایف اصلی: آرشیو مطالب تاریخی کمیاب مانند نامهها، اسناد، نقشهها، عکسها، دستنوشتهها و سایر تولیدات پژوهشی. تعیین میکنند که این مواد چقدر در گستره تاریخ ارزشمند هستند، آنها را سازماندهی میکنند و مراقبت مناسب از آنها را برنامه ریزی می کنند.
- استراتژیست محتوا
وظایف اصلی: استراتژیست های محتوا در بازاریابی کار میکنند و مسئول برنامهریزی، توسعه، ایجاد، بررسی و انتشار محتوا از طرف یک شرکت هستند. این متخصصان در کنار رهبران سازمانی کار میکنند تا با ایجاد یک برنامه استراتژی محتوایی، بتواند به اهداف سازمانی خود برسند.
- مدیر پایگاه داده
وظایف اصلی: مدیران پایگاه داده سیستم های کامپیوتری را مدیریت می کنند و راههای سازماندهی دادهها را پیادهسازی میکنند. آنها ممکن است به صورت مشاور در درون سازمانی کار کنند یا به افراد برای انجام ممیزی، شناسایی مناطق بهبود و ایجاد زیرساختهای موثر برای پایگاه داده مشاوره دهند.
رهنمودهایی برای تغییر شغلی به عنوان کتابدار
در حالی که تغییر شغلی در هر حرفهای میتواند چالشبرانگیز به نظر برسد، مهم است تا مسیر شغلی مناسبی برای خود ترسیم کنید. اگر کتابدار هستید و به فکر تغییر شغل هستید، نکات زیر میتواند مفید باشد:
- اگر می خواهید به دنبال شغل جدیدی بگردید، ممکن است لازم باشد از موقعیت فعلی خود مرخصی بگیرید و بر شغل جدید تمرکز کنید.
- نیازهای شخصی و حرفه ای خود را شناسایی کنید.
- دامنه وسیعی از فرصت های شغلی را در نظر بگیرید.
- در صورت لزوم آموزش تکمیلی ببینید.
- هنگام درخواست شغل، رزومه خود را بهروزرسانی و تنظیم کنید.
- به خاطر داشته باشید که شما دارای طیف گستردهای از مهارتهای قابل فروش هستید که می توانید از آنها برای ایجاد و حفظ انگیزه استفاده کنید.
منبع: تیم تحریریه ایندد (Indeed Editorial Team)/انتشار 17 نوامبر 2021
منبع: https://www.indeed.com/career-advice/finding-a-job/librarian-career-change
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.