راه حل پنج مرحله‌ای برای افزایش رویت‌پذیری آثار علمی خود

رویت‌پذیری علمی (Scientific Visibility) بدین معنی است که شرایطی فراهم شود تا یک اثر علمی بیشتر دیده شود. برای تاثیرگذاری بیشتر، استفاده از روش‌های مختلف برای تبلیغ اثر پژوهشی‌تان یک گام آگاهانه است. در حال حاضر، فرصت‌های زیادی برای تبلیغ اثرتان وجود دارد. هر ساله، میلیون ها اثر علمی در هزاران مجله در سراسر جهان منتشر می‌شود، پس باید اثر علمی خود را در میان انبوهی از مقالات برجسته کنید. در ادامه یک راه حل پنج مرحله‌ای را خواهیم گفت:

1- برای مخاطبان بزرگتر بنویسید.

مقالات بین رشته‌ای بیشترین مخاطب و جذابیت را دارند. مدتی را برای شناسایی مخاطبان مختلف دانشگاهی اختصاص دهید، پس سعی کنید دیدگاه‌های غیرقابل انتظاری را برای آنها فراهم کنید. نوشتن مقالاتی که حوزه‌های مختلف علوم را هدف قرار می‌دهند به افزایش رویت‌پذیری آثار و تعداد مخاطبان‌تان کمک می‌کند. علاوه بر این، هنگام نوشتن باید توجه داشته باشید که مقالات علمی از طریق وب اشاعه می‌یابند، بنابراین باید مقالات را «موتورکاوش پسند یا بهینه» بنویسید. یعنی به راحتی توسط این ابزارهای جستجو،  بازیابی شده و در دسترسی قرار گیرد.

2- مجلات علمی مناسب را پیدا کنید.

نه هدفتان را خیلی دست بالا بگیرید و نه خیلی پایین. زمانی را برای یافتن مناسب‌ترین مجلات بگذارید. مجلاتی را هدف قرار ندهید که درصد رد مقالاتشان بالاست این امر باعث ناامیدی شما خواهد شد و انتشار مقاله شما را به تأخیر می‌اندازید. پس به سطح مقاله خود توجه کنید و براساس آن، مجله هدف را انتخاب کنید.

3- مقالات خود را در سامانه‌های اشتراک داده بارگذاری کنید.

اگر می خواهید میزان استفاده و تأثیر پژوهشتان را افزایش دهید، از بارگذاری مقالات خود فقط در واسپارگاه‌ها یا مخازن سازمانی (پایگاه‌های اطلاعاتی اشتراکی و هزینه‌ای) که برای عموم باز نیستند، خودداری کنید. مقالات خود را در مسیری که اکثر محققان هنگام کاوش انبوه اطلاعات از وب استفاده می‌کنند، قرار دهید. واسپارگاه‌ها یا مخازن باز یا open repositories مانند آرکایو  آرکایو = arxiv  و ریسرچ گیت =  researchgate مفید هستند. با بارگذاری مقاله خود در آنها به رویت‌پذیری مقالات‌تان برای مخاطبان گسترده بین‌المللی، کمک می‌کنید و به دنبال آن میزان استناد و رتبه آلترمتریکس خود را افزایش می‌دهید.

4- خود را متعهد به انتشار یافته‌های آثار خود کنید.

بیشتر درگیر اشاعه یافته‌های مقاله خود شوید. مقالات خود را برای مخاطبان هدفی ارسال کنید که ممکن است مجله‌ای که، مقاله شما را منتشر کرده بخوانند. همچنین می‌توانید فهرستی از افراد در حوزه‌های مختلف تهیه کنید و مقاله خود را از طریق ایمیل برای آنها ارسال کنید.

5- با سایر محققان شبکه‌سازی کنید.

ایجاد پروفایل در وب سایت‌هایی مانند Google Scholar و academia.edu به دیگران فرصت می‌دهد تا درباره شما و آثارتان اطلاعات بیشتری بدست آورند. برای بالا بردن رویت‌پذیری و تأثیر طولانی مدت خود، باید از فرصت‌های جدید پژوهشی آگاه شوید. صرف یک ساعت در هفته برای تعامل با محققان خارج از پژوهش شما، می‌تواند کمک بزرگی باشد، چون همکاری میان رشته‌ای می تواند نوآوری بوجود آورد.

Loading

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *