توانمندسازی و آموزش مداوم کتابداران دانشگاهی و استفاده از ظرفیت‌های آنان

بیانیه هم اندیشی کتابخانه‌های دانشگاهی چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات 26-27 آبان ماه 1397-تهران-کتابخانه ملی دبیر نشست: دکتر مریم اسدی

هم اندیشی کتابخانه‌های دانشگاهی چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، با موضوع توان مند سازی و آموزش مداوم کتابداران دانشگاهی و استفاده از ظرفیت های آنان، در تاریخ 27 آبان ماه 1397 برگزار شد. اینک که چهارمین گام درراه بیان مسائل مبرم کتابخانه‌های دانشگاهی کشور برداشته‌شده است، ضروری است تجارب و پیشنهادهای حاصل از این هم اندیشی در دسترس همگان قرار گیرد تا در آینده امکان پیگیری و بازنگری آن فراهم باشد. ازاین‌رو، موارد زیر به‌اختصار بیان می‌شود:

1.     با نفوذ و گسترش فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی از یک سو و کاهش منابع مالی و تعدیل نیروی انسانی از سوی دیگر، بازنگری تعربف و جایگاه کتابداران دانشگاهی ضروری است تا با ایفای نقش های جدید در چرخه پژوهش و ارتباط علمی، به‌ویژه آموزش و پژوهش، کتابخانه دانشگاهی را به نهادی اثرگذار در دانشگاه تبدیل کرد.

2.     از توانایی و مهارت کتابداران می‌توان در بخش‌ها و ادارات مختلف دانشگاه از قبیل دفتر تخلفات پژوهشی، امور و خدمات پژوهشی، ارزیابی‌های پژوهشی، بخش نشریات، اداره یا مرکز انتشارت، توسعه و بازنگری برنامه‌های درسی، مراکز آموزش‌های آزاد و تحصیلات تکمیلی، مرکز انفورماتیک یا امور رایانه‌ای، آموزش و مهارت افزایی کارکنان و …استفاده کرد. لذا از انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران انتظار می‌رود به‌عنوان نماینده جامعه علمی و حرفه‌ای کتابداری ایران، نامه‌ای برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سایر سازمان‌های هم‌ردیف تهیه و ارسال کند و از آن‌ها درخواست شود که متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی را مدنظر قرار دهند.

3.     با توجه به تجمیع کتابخانه‌های دانشکده‌ای در کتابخانه مرکزی، استفاده از کتابدار رابط (پژوهش‌یار) می‌تواند موجب هویت­بخشی مثبت به کتابداران و ارائه خدمات بهینه كتابخانه‌اي می‌شود. ازاین‌رو از مدیران و کتابداران دانشگاهی انتظار می‌رود به این امر اهتمام بورزند.

4.     از انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران به‌عنوان متولی رشته انتظار می‌رود به برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی به توانمندسازی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی اهتمام بورزد و آن را جدی بگیرد.

5.     اقبال به برخی رویکردها و نگرش‌ها ازجمله ایده «سازمان‌های یادگیرنده» و پیاده‌سازی آن‌ها در کتابخانه‌های دانشگاهی، باهدف افزایش میل به یادگیری و کسب دانش و مهارت‌های جدید و متناسب با تحولات فناوری‌های اطلاعاتی و دانشی به‌ویژه فناوری‌های مورداستفاده در محیط‌ مراکز و سازمان‌های آموزشی و پژوهشی توصیه می‌­شود. برای پیاده‌سازی ازاین‌گونه رویکردها، بهره‌گیری از روش‌ها و راهکارهایی چون ایجاد انگیزه و احساس نیاز به یادگیری در کتابداران، ترغیب به ارتقاء سطوح تحصیلی، انجام پروژه‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین در قالب کارهای گروهی، تشویق به شرکت فعالانه در برنامه‌ها و رخدادهای آموزشی، توزیع وظایف بخش‌های گوناگون کتابخانه و انجام آن‌ها توسط همه کتابداران و پذیرش کارهای خاص و جدید سازمان مادر توسط کتابخانه که در برخی از کتابخانه‌های دانشگاهی کشور تجربه‌شده‌اند، مناسب خواهند بود.

Loading

امتیاز بدهید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *