چهار راه دستیابی به موفقیت بیشتر بهعنوان کتابدار دانشگاهی
کتابخانههای دانشگاهی در چند دهه اخیر تغییرات چشمگیری را تجربه کردهاند. با توجه به اطلاعاتی که اکنون تنها با چند کلیک با آن فاصله است، کتابخانهها از مجموعههای دانشی به مراکز مدرن برای حمایت از آموزش، یادگیری، تحقیق و موفقیت دانشجویان تبدیل میشوند. با این تحول، مسئولیت کتابداران دانشگاهی نیز تغییر کرده است. کتابداران زمان کمتری را برای ذخیره و بازیابی مطالب و زمان بیشتری را صرف ارائه خدمات ارزشمند میکنند، مانند مشارکت با اساتید در زمینه طراحی آموزشی یا آموزش دانشجویان به انجام تحقیق و استفاده از ابزارهای دیجیتال. چه ویژگیهایی به کتابداران کمک میکند تا در این چشمانداز جدید موفقتر شوند؟ در اینجا چهار راه وجود دارد که کتابداران دانشگاهی میتوانند به طور مؤثرتر به ذینفعان خدمت کنند:
نوآوری کنید و با تغییرات سازگار شوید.
همهگیری جهانی معیار سازگاری با تغییرات را نشان داده است، زیرا کتابخانهها برای اولینبار مجبور بودند کاملاً از راه دور کار کنند. در واقع، در نظرسنجی سال 2020 درباره نحوه واکنش کتابخانههای دانشگاهی به همهگیری توسط Ithaka S&R، توانایی مدیریت تغییر بهعنوان تنها باارزشترین مهارت برای کتابداران در نظر گرفته شد. برای موفقیت، کتابداران باید آخرین پیشرفتهای فناوری اطلاعات را درک کنند، بنابراین میتوانند به اساتید و دانشجویان کمک کنند تا این ابزارهای نوظهور را در آموزش، یادگیری و تحقیق ادغام کنند. کتابداران همچنین باید به راههای جدیدی بیندیشند که بتوانند با ایجاد برنامهها و خدمات نوآورانه برای حمایت از موفقیت دانشجویان، ارزشی برای مؤسسات خود خلق کنند.
روابط را توسعه دهید.
نوآوری مستلزم گوشدادن به حرفهای ذینفعان و ارائه راههای جدید برای پاسخگویی مؤثرتر به نیازهای آنهاست. کتابداران موفق گفتگوهای زیادی با دانشجویان، اساتید، روسای و سایر مدیران دارند تا بفهمند که در کجا مشکل دارند و چگونه کتابخانه میتواند کمک کند. در نظرسنجی Ithaka S&R 2020، مهارتهای ارتباطی بهعنوان دومین مهارت مهم برای کتابداران رتبهبندی شد که بیش از نیمی از پاسخدهندگان به این نظرسنجی اشاره کردند.
حمایت از برنامههای کتابخانه.
ارتباط خوب نهتنها مستلزم گوشدادن، بلکه حصول اطمینان از آگاهی ذینفعان از برنامهها و خدمات مختلفی است که کتابخانه ارائه میدهد. اساتید و دانشجویان اگر از وجود برنامهها اطلاعی نداشته باشند، نمیتوانند از این خدمات استفاده کنند. انجمن کالجها و کتابخانههای پژوهشی هفت نقش کلیدی را برای کتابداران دانشگاهی امروز توصیف میکند. یکی از این نقشها حامی است که سازمان آن را بهعنوان انتقال ارزش سواد اطلاعاتی و حمایت از نقش کتابخانه در یادگیری دانشجویان توصیف میکند. دفاع از کتابداران حتی برای کتابداران حیاتیتر شده است، زیرا آنها احساس میکردند به طور فزایندهای از سوی مؤسسه خود ارزش کمتری دارند. هر سه سال یکبار، Ithaka S&R یک نظرسنجی کلی از کتابداران انجام میدهد و درصدی که میگویند بهعنوان یکی از اعضای کلیدی تیم رهبری ارشد دانشگاهی در نظر گرفته میشوند از بیش از 60 درصد در سال 2013 به کمتر از 50 درصد در سال 2019 کاهش یافته است. همانطور که Chronicle of Higher Education اشاره میکند: «در عصر پیش از اینترنت، کتابخانهها میتوانستند تأثیر خود را با شمارش تعداد کتابهایی که منتشر کردهاند، یا تعداد افرادی که از دروازههایشان عبور کردهاند، بسنجند. اکنون، کمیکردن ارزش آنها دشوارتر است.” همهگیری ممکن است این روند را معکوس کرده باشد، زیرا نظرسنجی ایتاکا در سال 2020 نشان داد که کتابداران احساس میکنند که آنها بهعنوان حمایتکننده مؤثر از یادگیری از راه دور شناخته شدهاند. بااینحال، کتابدارانی که میتوانند از برنامههای کتابخانه خود دفاع کنند و تأثیر این برنامهها را بر عملکرد دانشجویان نشان دهند، برای موفقیت و حرکت روبهجلو موقعیت بهتری خواهند داشت.
استراتژیک باشید
بر کسی پوشیده نیست که بودجه کتابخانهها بهطورکلی محدود است. در واقع، نظرسنجی 2020 ایتاکا نشان داد که سهچهارم کتابخانهها در پاییز گذشته بودجه در نتیجه همهگیری کاهش یافته است. کتابداران موفق باید در تصمیمگیری استراتژیک باشند و به این موضوع نگاه کنند که چگونه میتوانند از فضا و بودجه محدود برای دستیابی به بیشترین تأثیر بر عملکرد دانشجویان بهترین استفاده را ببرند. این فرایند ممکن است شامل ارزیابی مجدد مجموعهها و مجموعهسازی باشد. بهعنوانمثال، آیا بهجای دستیابی به کتابها یا منابع دیجیتالی که احتمالاً جذابیت بسیار محدودی دارند، مشارکت با سایر مؤسسات از طریق شبکه اشتراک منابع منطقیتر است؟ استفاده از تجزیهوتحلیل دادهها میتواند به کتابداران کمک کند تا هنگام ارزیابی خریدها یا ارزیابی تأثیر برنامهها و خدمات، تصمیمات استراتژیکتر و بهتری اتخاذ کنند تا بتوانند به طور مؤثرتری به ذینفعان خود خدمت کنند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.