پس از کووید-19: انتظارات کارکنان برای مجموعههای کتابخانه دانشگاهی، دورکاری…
چکیده
این مقاله نتایج یک نظرسنجی در سال 2021 را بررسی می کند که در آن 402 کارمند کتابخانه دانشگاهی انتظارات خود را برای مجموعههای پس از همهگیری، برنامههای دورکاری، و جذب نیروی انسانی در فهرستنویسی، منابع الکترونیکی و فرادادهها یعنی حوزههایی که درگیر توصیف و کشف منابع هستند، به اشتراک میگذارد. پاسخهای آنها نشان میدهد که در طی چند سال آینده، انتظار میرود برخی روندهای همهگیری در کتابخانههای دانشگاهی از جمله تسریع در روند حذف تدریجی منابع فیزیکی برای منابع الکترونیکی و روند گزینههای دورکاری نیز ادامه یابد. اکثر شرکتکنندگان انتظار دارند که سطوح نیروی انسانی برای فهرستنویسی، منابع الکترونیکی و فرادادهها ثابت بماند، حدود یک پنجم از شرکتکنندگان انتظار داشتند جذب نیروی انسانی برای منابع الکترونیکی افزایش یابد و تعداد کمتری انتظار داشتند بدلیل کمبود بودجه، جذب نیروی انسانی در فهرستنویسی کاهش یابد. علاوه بر این، پاسخهای شرکتکنندگان، انتظارات آنها را برای استخدام پستهای هیئت علمی و پستهای کارمندی در فهرستنویسی، منابع الکترونیکی و فراداده را روشن میکند. در مجموع، این مطالعه بینشهایی را درباره جنبههایی از کتابخانههای دانشگاهی ارائه میدهد که ممکن است برای مدیران کتابخانههای دانشگاهی، فارغالتحصیلان و برنامههای آموزشی علوم کتابداری و اطلاعرسانی، ناشران و ارائهدهندگان محتوای آموزشی، و حرفهمندان کتابخانههای دانشگاهی جالب باشد.
ترجمه و تخلیص: دکتر مریم اسدی
منبع:
Green, Ashlea (2022). Post Covid-19: Expectations for Academic Library Collections, Remote Work, and Resource Description and Discovery Staffing. The Journal of Academic Librarianship 48. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102564
فایل اصل مقاله برای مشاهده پیوستها و جدولها به اصل مقاله مراجعه کنید.
کلیدواژهها: کتابخانه دانشگاهی؛ کووید19؛ کارکنان کتابخانه دانشگاهی؛ انتظارات کارکنان؛ دورکاری؛ مجموعه کتابخانه دانشگاهی؛ مجموعهسازی منابع؛ فهرستنویسی؛ منابع الکترونیکی؛ فراداده؛ نیروی انسانی
مقدمه
همهگیری کووید-19 تقریباً تمام جنبههای عملیاتی و خدماتی کتابخانههای دانشگاهی از جنبههایی که عمدتاً در معرض دید عموم بودهاند، مانند آموزش، امانت و مرجع، تا جنبه هایی که عمدتاً در پشت صحنه عمل میکنند، مانند فهرستنویسی، دیجیتالیسازی و مدیریت منابع الکترونیکی و مجموعه ها را تحت تأثیر قرار داده است. یکی از تغییرات درخورتوجهی که در کتابخانههای دانشگاهی در طول همهگیری رخ داده است، افزایش چشمگیر منابع الکترونیکی (مانند پخش ویدئو، کتابهای الکترونیکی) بوده است، زیرا این منابع برای سازگاری با آموزشهای آنلاین دورههای دانشگاهی ضروری بودهاند. در نتیجه تأثیر همهگیری بر درآمدها و هزینههای عملیاتی دانشگاهها و کالجها، تعداد زیادی از کتابخانههای دانشگاهی با توقف یا کمبود بودجه مواجه شدهاند. در برخی موارد، کاهش تعداد کارکنان کتابخانه به شکل اخراج کارکنان و توقف استخدام، یا به شکل پرنشدن پستهای خالی در نتیجه بازنشستگی یا استعفای کارکنان بوده است. تغییر توجهبرانگیز دیگری که در طول همه گیری رخ داد، تغییر سریع برنامههای کاری کارکنان کتابخانه دانشگاهی بود. تعداد قابل توجهی از این کارمندان با دورکاری کامل یا با برنامههای ترکیبی یا انعطافپذیر، بر تقاضاها و محدودیتهای کووید19غلبه کردند.
با توجه به این تغییرات چشمگیر، سؤالاتی درباره ماندگاری این تغییرات مطرح میشود. اینکه چگونه ممکن است این تغییرات بر جذب نیروی انسانی و استخدام کتابخانههای دانشگاهی، راهبردهای مجموعهها و برنامههای کاری در آینده نزدیک و پس از همهگیری تأثیر بگذارد. نظرسنجی از کارکنان کتابخانه دانشگاهی از طریق یک پیمایش آنلاین ده سوالی انجام شد که از طریق فهرست پستی (لیست سرو) در تابستان 2021 توزیع شد. این مطالعه با هدف بررسی سوالات زیر انجام شد:
- کارکنان کتابخانه دانشگاهی انتظار دارند در طول سه تا پنج سال آینده (یعنی 2021-2026) چه تغییراتی، در مجموعهسازی منابع کتابخانه دانشگاهی (مانند مجموعههای تخصصی، منابع الکترونیکی، منابع ملموس) رخ دهد؟
- کارکنان کتابخانه دانشگاهی انتظار دارند در طی سه تا پنج سال آینده، در صورت وجود، چه تغییراتی در کارمندگزینی مرتبط (به عنوان مثال فهرستنویسی، فراداده، منابع الکترونیکی) ایجاد شود؟
- این کارکنان چه نوع برنامههای کاری (مثلاً از راه دور، ترکیبی) را ترجیح میدهند و انتظار دارند در طول سه تا پنج سال آینده چه چیزی انجام شود؟
- کارکنان دانشگاهی انتظار دارند که کتابخانههایشان در طی سه تا پنج سال آینده چه طبقهبندیهای شغلی (مانندکارکنان تماموقت، اعضای هیئتعلمی پاره وقت) را در حوزههای فهرستنویسی، منابع الکترونیکی و فراداده درنظر بگیرند و برای آن نیرو استخدام کنند؟
بررسی متون
تعدادی از مقالات درباره تأثیر چشمگیر همهگیری بر کتابخانههای دانشگاهی و به طور کلی کتابخانهها گزارش دادهاند. در حالی که بسیاری از مطالعات، اثرات بیماری همهگیر را بر امانت کتاب، مرجع، آموزش و خدمات عمومی بررسی کردهاند، در درجه اول این مقاله ادبیات مربوط به تاثیرات همهگیری را بر مجموعهسازی منابع کتابخانه دانشگاهی ایالات متحده، برنامههای کاری راه دور، انعطافپذیر و ترکیبی، و استخدام نیروی انسانی در حوزههای فراداده، منابع الکترونیکی، و فهرستنویسی، و همچنین بودجه کتابخانههای دانشگاهی که به موضوعهای ذکر شده مربوط می شود، میپردازد.
استفاده از مجموعهها و مجموعهسازی منابع
از آنجایی که این بیماری همهگیر در ایالات متحده در بهار 2020 بیشتر احساس شد، تعداد درخورتوجهی از کالجها و دانشگاهها در سراسر کشور کلاسهای درس را تعطیل کردند و خدمات آموزشی و پردیس را ظرف چند روز مجازی کردند. در واقع، مطالعه تولپانن (2021) درباره خدمات دسترسی در 112 کتابخانه دانشگاهی از مارس تا مه 2020 نشان داد که 4/93 درصد از مؤسسات پاسخ دهنده تمام آموزش ها را مجازی کردند. با نبود دسترسی به خدمات و منابع فیزیکی کتابخانه در محل و وجود آموزشهای کاملاً راه دور، تقاضا برای منابع الکترونیکی – مانند کتابهای الکترونیکی، پایگاههای اطلاعاتی، مقالات مجلات الکترونیکی، پخش ویدئو- در سراسر مؤسسات آموزش عالی آمریکا افزایش یافت. با بسته شدن کتابخانه و نبود دسترسی به مجموعههای فیزیکی، اساتید و دانشجویان کالج ها به جستجوی جایگزینهای دیجیتالی منابع فیزیکی مورد نیاز خود برای دورهها و کلاس ها پرداختند. در واقع، در بیشتر سالهای 2020 و دورههای سال 2021، زمانی که ویروس و انواع آن در سراسر کشور اوج گرفت، بسیاری از آمریکاییها زندگی را به صورت مجازی و از طریق یک صفحه نمایش تجربه کردند. آنها برای مطالعه، کار، خرید و معاشرت به شدت به رایانهها، لپتاپها، تلفنهای هوشمند و سایر دستگاههای دارای اتصال اینترنتی متکی بودند. در پرتو این، مطالعات متعددی اثرات همهگیری را بر استفاده از مجموعهها و خدمات کتابخانههای دانشگاهی بررسی کردهاند. کوس و همکاران (2021) توضیح میدهد که چگونه کتابخانه علوم بهداشت دانشگاه استونی بروک به چالشهای امانت بین کتابخانهای، آموزش، منابع، امانت و سایر شیوههای عملیاتی در طول همهگیری توجه کرده است. نویسندگان خاطر نشان میکنند که برخی تغییرات در عملیات کتابخانهای که در طول همهگیری معرفی شدهاند، از جمله افزایش آموزش مجازی و استفاده از منابع آنلاین مانند LibGuides، برنامههای کاری ترکیبی برای اساتید و کارکنان، و مجموعههای کتاب الکترونیکی و مجلات الکترونیکی گسترده، ممکن است دائمی شوند. کانل و همکاران (2021) استفاده از امانت بین کتابخانهای، استفاده از پایگاه داده، دیدن صفحات وب سایت و ابزارهای جستجو، و سایر جنبه های منابع کتابخانهای را در سه کتابخانه دانشگاهی با اندازه های مختلف در طول سال های 2019 و 2020 مقایسه کرد. نتایج مطالعه آنها کاهش استفاده از وبسایتهای کتابخانه، ابزارها/فهرستهای جستجو و پایگاههای داده اصلی را در بین سه مؤسسه بین مارس و می 2020 نشان میدهد. نویسندگان حدس میزنند که کاهش استفاده از منابع کتابخانهای احتمالاً به دلیل تعدادی از عوامل، مانند اختلال شدید زندگی دانشجویان در روزهای اولیه همهگیری بود که منجر شد «تکالیف مدرسه اولویت پایینتری» داشته باشد (ص. 17). نویسندگان همچنین خاطر نشان میکنند که دانشجویان ممکن است از منابع کتابخانه خارج از محوطه دانشگاه آگاه نبودهاند یا ممکن است به ابزارهای دیگری مانند گوگل اسکالر روی آورده باشند. علاوه بر این، ماهیت مکانی یکی از مدارس مورد مطالعه ممکن است در کاهش استفاده نقش داشته باشد.
کیریاکوا (2021) اساتید آموزشی در کتابخانه لوید جی سیلی در دانشگاه سیتی نیویورک را در مورد استفاده از مجموعه کتابخانه در حالی که دوره ها کاملاً از راه دور بودند، بررسی کرد. نتایج این مطالعه باعث شد که کیریاکوا به این نتیجه برسد که “سطح قبلی سرمایهگذاری کتابخانه برای مواد چاپی کاهش خواهد یافت” و این کتابخانه “محتوای بیشتر و بیشتری را در قالب دیجیتال برای دسترسی از راه دور توسط مراجعه کنندگان” ارائه خواهد داد (ص 208). به طور مشابه، گزارشی از نتایج مطالعه ملی Ithaka S + R شامل 638 مدیر کتابخانه، فردریک و ولف-آیزنبرگ (2020) دریافتند که مدیران کتابخانهها انتظار دارند منابع الکترونیکی مانند مجلات الکترونیکی، پایگاههای اطلاعاتی، کتابهای الکترونیکی و رسانههای جاری (استریم ها) افزایش یابد و منابع فیزیکی کاهش یابد، با اشاره به این که «حتی قبل از همهگیری، کتابخانهها در طول زمان، سرمایهگذاری قابل توجهی در خرید و دریافت مجوز مجموعههای دیجیتال انجام میدادند و اکثریت قریب به اتفاق مدیران کتابخانهها پیشبینی میکنند که این روند، همراه با سرمایهگذاریهای اضافی در خدمات مجازی، در بلند مدت ادامه پیدا کند. » (بخش یافته های کلیدی، بند 1). در واقع، نویسندگان گزارش میدهند که تا سال 2025، مدیران کتابخانهها «پیشبینی میکنند که تقریباً دو برابر بیشتر از کتابهای چاپی برای کتابهای الکترونیکی هزینه کنند… شکافی که فقط در سال گذشته بهطور قابلتوجهی افزایش یافته است» (بخش مجموعهسازی، پاراگراف 3). ). در واقع، در دو دهه گذشته، مقالات متعددی کاهش تعداد منابع فیزیکی و افزایش تعداد منابع الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی را مستند کردهاند. این روند به خوبی در متون تثبیت شده است، و همانطور که فردریک و ولف-آیزنبرگ (2020) مشاهده می کنند، بیماری همه گیر “عامل شتابده در سرمایه گذاری کتابخانهها به سمت منابع و خدمات دیجیتال” بود (بخش یافته های کلیدی، بند 1).
تاثیرات همهگیری بر بودجههای کتابخانه
نویسندگان متعددی تأثیر بیماری همهگیر را بر بودجه کتابخانه، به ویژه با توجه به جذب نیروی انسانی و مجموعهسازی منابع، بررسی کردهاند. ماچووک (2020) در مورد تأثیر منفی بیماری همهگیر بر خدمات، تأمین مالی و برنامههای کنسرسیوم کتابخانهای بحث میکند در حالی که جانسون (2020) تأثیرات آن را بر بودجه کتابخانههای دانشگاهی خاطر نشان میکند و میگوید «موسسات کارکنان خود را به مرخصی می فرستند، حقوقها را کاهش میدهند، کمکهای بازنشستگی را تعلیق میکنند، و پستها را حذف یا معلق می گذارند» (ص. 6) و مشکلات بودجه مربوط به بیماری همهگیر باعث شده است بسیاری از کتابخانه های دانشگاهی اشتراکهای بیگ دیل را لغو کنند (ص. 5). فردریک و ولف-آیزنبرگ (2020) گزارش می دهند که «هفتاد و پنج درصد از مدیران با بودجههای کم کار کردهاند» (بخش یافته های کلیدی، بند 4). علاوه بر این، نویسندگان دریافتند، کارمندانی که مرخصی، کاهش ساعت کار و اخراج بیشترین تاثیر را بر آنها داشته است، کسانی بودند که عمدتاً در فضاهای فیزیکی کتابخانه مانند خدمات دسترسی، ارائه امکانات، عملیات ها و امنیت کار میکرد. نویسندگان بیان می کنند که:
بسیاری از مدیران کتابخانه کاهش چشمگیری در ردیف بودجه فعالیت ها، مجموعه و نیروی انسانی را گزارش می دهند، در حالی که آنها برای حفظ رفاه کارکنان خود تلاش میکنند و کتابخانه را به عنوان یک شریک مهم در دانشگاه معرفی می کنند. قطعیت زیادی وجود دارد که در چند سال آینده بودجه بهبود نیابد. (بخش مقدمه، بند 5)
نکته مثبت، 70 درصد از شرکتکنندگان در مطالعه خود گزارش کردند که «حضور دیجیتال کتابخانهشان قبل از همهگیری کووید19 به اندازه کافی قوی بود که نیازی به ایجاد تغییرات زیادی برای تقویت آن نداشتند» (بخش رهبری و همسویی نهادی، پاراگراف 6). علاوه بر این، نویسندگان پیشنهاد میکنند که «کتابخانهها از موقعیت نسبتاً خوبی در شرایط همهگیر برخوردار بودند» و «دادههای طولی از نظرسنجی قبلی به ارائه بیشتر خدمات دیجیتال و دستیابی به منابع دیجیتال اشاره میکردند» (بخش مقدمه، پاراگراف 4). به طور مشابه، کالورت (2021) بیان میکند که «کتابخانههای پژوهشی در ابتدای بیماری همهگیر، بهتر از حد انتظار عمل کردند، چون مجموعهها و خدمات دیجیتالی پیش از این فراهم بود و حضور بسیاری از کتابخانهها را فراتر از حضور فیزیکی گسترش داد». ص 5).
دورکاری
غالباً در متون اخیر استناد شده درباره کتابخانه ها و همهگیری، پیشگویی عمیق رابرتسون (2006) درباره تأثیرات شدیدی است که یک بیماری همه گیر در آینده بر کتابخانه ها خواهد داشت. رابرتسون پیشبینی کرد که بسیاری از کتابخانهها کارمندان خود را در چنین بحرانی اخراج میکنند و به طور کلی در بیان اینکه کارمندان کتابخانه برای انجام وظایف معمول خود به BlackBerry ]نام برند گوشی[ و سایر دستگاههای دستی نیز دسترسی خواهند داشت، درست میگفت (صص 112-112). کرافت (2020) بین آثار پیش از همهگیری درباره دورکاری در خدمات فنی کتابخانه و تأثیرات همهگیری بر دورکاری در حال حاضر ارتباط برقرار می کند. از متون، کرافت چندین دغدغه دورکاری (مانند انزوا، اجتماعی شدن، تعادل کار و زندگی، فناوری، نابرابری منابع) و مزایا (مانند افزایش کارایی، کاهش مرخصی استعلاجی، بهبود روحیه، بهبود ابقای کارمندان، فضاهای کاری کمتر شلوغ، صرفهجویی در آب و برق برای کارفرما، استفادههای جدید برای فضاهای کاری) را ذکر میکند. علاوه بر این، کانل و همکاران (2021) به قابلیتهای فنآوری کتابخانه اشاره میکند که به برخی از فعالیتهای کتابخانه اجازه میدهد تا خارج از محل انجام شوند، و بیان میکنند که «سالهای اخیر شاهد افزایش مهاجرت به سیستمهای مبتنی بر ابر بودهایم، که نیاز به انجام کارکتابخانه را با استفاده از نرمافزار کلاینت خاص بر روی رایانههای کارکنان کتابخانه از بین برده است. ” (ص 5).
مطالعات اخیر (فودرو و همکاران، 2020؛ جنتری، 2021؛ لودربک، 2021؛ مونهایم و همکاران، 2020؛ مونیپ و همکاران، 2021؛ استاین و همکاران، 2020) همچنین درباره اختلالات کاری مرتبط با بیماری همهگیر، برنامهریزیها یا وظایف، زمانی که فضاهای فیزیکی کتابخانه بسته بود و کارکنان نمیتوانستند وظایف و مسئولیتها را در محل کار به روش معمول خود انجام دهند، بحث کرده اند. همانطور که جنتری (2021) بیان می کند، “همه گیری کووید19 نیاز به انتقال کارکنان کتابخانه به دورکاری با زمان کمی برای برنامهریزی، گاهی اوقات یک شبه” داشت (ص. 66). کرافت (2021) اشاره میکند که تغییر سریع کتابخانهها به منابع الکترونیکی و حمایت از محیطهای یادگیری از راه دور، مستلزم چرخش در نقشها و مهارتهای کارکنان کتابخانه برای حمایت از آن منابع و محیطهای یادگیری است – در بسیاری از موارد، حوزههایی که برای کارمندان تعیین شده بود، برای آنها ناآشنا بود. به این ترتیب، کرافت نیاز به آموزش را ذکر میکند و شرحی از منابع ضروری در زمینه های دسترسی اخلاقی و عادلانه، حریم خصوصی کاربر، و محرمانه بودن، مالکیت معنوی، و سایر مسائل کتابخانه مربوط به منابع الکترونیکی ارائه می دهد.
در ماه اوت و سپتامبر 2020، هوسوی و همکاران (2021) با 31 رییس عضو انجمن کتابخانههای تحقیقاتی (ARL)، کتابداران دانشگاه و افراد دیگر در نقشهای مدیریتی درباره چالشها، مزایا و شرایط مرتبط با برنامههای کاری انعطافپذیر (FWAs) در طول همهگیری مصاحبه کرد. میان جنبههای مثبت برنامههای کاری انعطافپذیر، 52 درصد از شرکتکنندگان دریافتند که بهرهوری کار افزایش یافته است، 35 درصد مزایای استفاده از فناوری را مشاهده کردند، 16 درصد جلسات را فراگیرتر و 13 درصد بهبود در ارتباطات مدیریت را گزارش کردند. علاوه بر این، 45 درصد از شرکت کنندگان گزارش کردند که از سرعت سازگاری کارکنان با دورکاری و 29 درصد از افزایش بهره وری، علاقه به منابع آموزشی باز و تمایل به تغییر به سمت منابع الکترونیکی شگفت زده شده اند. از جنبههای منفی گزارش شده، 58 درصد مشکلات فناوری مانند خستگی زوم یا اتصال ضعیف اینترنت را تجربه کردند، در حالی که 42 درصد موضوعات مربوط به مراقبت را گزارش کردند. علاوه بر این، 39 درصد گزارش کردند که برخی از کارمندان نمی تواند کارشان را بصورت دورکاری انجام دهند و هزینه های برای پشتیبانی خارج از محل کار وجود دارد. وقتی در مورد آینده برنامههای کاری انعطافپذیر در کتابخانههای دانشگاهی پرسیده شد، 77 درصد معتقد بودند که برنامههای کاری انعطافپذیر در طول زمان افزایش خواهند یافت و 23 درصد مطمئن نبودند. علاوه بر این، 35 درصد از پاسخدهندگان انتظار داشتند که برنامههای کاری انعطافپذیر در آینده مسائل کتابخانه را در فضا، 29 درصد در استخدام و 16 درصد در ارتقا بهبود بخشد. کالورت (2021) معتقد است که «برخی از سازمانها ممکن است برای پستهای راه دور استخدام کنند تا مجموعه کاندیدهای رقابتیتر ایجاد کنند» (ص 23) در حالی که فردریک و ولف-آیزنبرگ (2020) گزارش میدهند که بیش از 50 درصد از مدیران کتابخانهها درگیر در این مطالعه «پیشبینی کردند که انعطافپذیرتر شوند و به کارمندان اجازه دهند پس از همهگیری از خانه کار کنند» (بخش کارکنان، بند 8). به طور مشابه، جانسون (2020) پیشبینی میکند که برای برخی از پستهای کتابخانه، محدودیتهای کار از خانه کاهش مییابد، جلسات آنلاین نسبت به زمانهای پیش از همهگیری رایجتر خواهد شد و واسپارگاههای پیشچاپ رشد خواهند کرد.
با توجه به تناسب پست برای دورکاری، دینگل و نیمن (2020) مطالعه ای را روی تقریباً 1000 شغل برای تعیین تعداد پستهایی که می توان در خانه انجام داد، انجام دادند و دریافتند که در ایالات متحده، 37 درصد از پستها را میتوان کاملا از خانه انجام داد. نویسندگان همچنین گزارش می دهند که برای این پستها “معمولاً بیشتر از مشاغلی که نمی توان در خانه انجام داد دستمزد پرداخت می شود و 46 درصد کل دستمزد ایالات متحده را تشکیل میدهند” (ص. 1). در حالی که مطالعه آنها به طور خاص به استخدام کتابخانه های دانشگاهی نمی پردازد، از ایده امکان سنجی دورکاری فراتر از همهگیری برای درصد قابل توجهی از نیروی کار ایالات متحده پشتیبانی می کند.
هدی و همکاران (2021) در مطالعه خود درباره خطمشیهای عمومی کووید19 در کتابخانههای دانشگاهی در طول سال تحصیلی 2020-2021 دریافتند که 62.4 درصد از کارکنان حرفه ای و 67.9 درصداز کارکنان فراحرفهای یک برنامه کاری ترکیبی داشتند، که نویسندگان آن را به عنوان برنامهای تعریف کردند که هم حضور فیزیکی در دفترکار و هم از راه دور را ترکیب می کند. آنها همچنین دریافتند که 33 درصد از کارکنان حرفه ای و 31.2 درصد از کارکنان فراحرفه ای گزینه های دورکاری داشتند. (ص 749).
بازنشستگی، روند استخدام، و پیش بینیها
تعدادی از مقالات سفید، گزارشهای دولتی و مطالعات علمی شیوههای استخدام را در کتابخانههای دانشگاهی ایالات متحده در دهههای اخیر روشن کردهاند. قبل از همهگیری کووید-19، بحران بزرگ مالی در سال 2008 باعث رکود شد که به شدت در بودجه کتابخانهها، استخدام، و تأخیر در بازنشستگی تأثیر گذاشته است (شواف و فلاور، 2013; وایلدر، 2018a; وایلدر، 2018b). بنابراین، بحث کنونی چشماندازهای اشتغال کتابخانههای دانشگاهی باید نقش ماندگاری را که رکود در چشمانداز اشتغال منتهی به همهگیری ایفا کرد، تصدیق کند. در تجزیه و تحلیل داده های جمعیت شناختی ARL، وایلدر (2018a) بیان می کند، “متخصصان کتابخانه هرگز مسن تر نبوده اند” (ص. 6). با این حال، در طول همه گیری، فاریا ای ای کاسترو (2021) دریافت که بازنشستگی بیبی بومر “با سرعت بسیار بیشتری افزایش یافت” و “کمی بیش از 3 میلیون نفر احتمالاً زودتر بازنشسته می شدند” (ص. 1) . فریا کاسترو در ادامه این سوال را مطرح می کند که آیا تعداد قابل توجهی از این بازنشستگان پس از همه گیری به نیروی کار بازخواهند گشت یا خیر. علاوه بر این، تحلیل وایلدر (2018b) کاهش قابل توجهی در روند استخدام و شغل فهرست نویسی از 26 درصد در سال 1986 به 8 درصد در سال 2015نشان داد. وایلدر معتقد است که کاهش استخدام فهرست نویس همراه با «سطوح غیرمعمول بالای بازنشستگی های [ در فهرست نویسی» به این معنی است که کتابخانه ها احتمالاً در جایگزینی متخصصان فهرست نویسی در کوتاه مدت با مشکل مواجه خواهند شد» (ص 23).
تجزیه و تحلیل وایلدر (2018b) از دادهها بیشتر نشان میدهد که در میان مشاغل برتر در «استخدام جدید» در سال 2015، «متخصص دیجیتال» و «متخصص عملیاتی» بودند که نویسنده آنها را بهعنوان مشاغل غیرسنتی نامگذاری میکند، یعنی مشاغلی که «به تخصص فراتر از کتابداری نیاز است» (ص 21). وایلدر همچنین گزارش میدهد که 40 درصد از استخدامهای شغلی غیرسنتی در سال 2015، فاقد مدرک کتابداری بودند و «متخصصان ARL با مدرک کتابداری از 92 درصد در سال 1986 به 83 درصد در سال 2015 کاهش یافتند» (ص 25). سیمپسون (2013) همچنین روند استخدام داوطلبان مدرک غیرکتابداری را در کتابخانه های عمومی و دانشگاهی بررسی کرد. یافته سیمپسون این بود که روسا و مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی، پستهای فهرستنویسی و کنترل کتابشناختی را بهعنوان پست های که بیشترین نیاز را به مدرک فوق لیسانس کتابداری دارند در اولویت اول رتبهبندی کردند و پس از آن توسعه مجموعه/مدیریت و مرجع به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار دادند. روسای کتابخانههای دانشگاهی و مدیران در این مطالعه دلایل متعددی را از جمله نیاز به گسترش مجموعه، ماهیت کار و بودجه برای نیاز نداشتن به مدرک فوق لیسانس کتابداری برای پست های کتابداری گزارش کردند.
در مطالعهای بر روی 1385 آگهیهای شغلی که به بررسی در دسترس بودن موقعیتهای پایه در میان کتابخانههای دانشگاهی در سال 2011 میپردازد، تیول (2012) دریافت که «یک پنجم مشاغل آگهیشده در سطح ورودی هستند» (ص 407). نویسنده همچنین دریافت که سه پست برتر که بیشترین تقاضا را دارند – اگرچه نه لزوماً در مجموعه مهارتهای سطح ابتدایی – در حوزه خدمات عمومی (به عنوان مثال، کتابدار مرجع و آموزش) با 39 درصد، مدیریت (مثلاً رئیس کتابخانهها در 25.6 درصد و خدمات الکترونیکی (به عنوان مثال، کتابدار سیستمها/کتابدار فناوریهای نوظهور) با 16.9 درصد (ص 416) بودند. تقریباً یک دهه بعد، فورد (2021) می نویسد که اگرچه بازار کار کتابخانه رقابتی است، به ویژه برای داوطلبان سطح ابتدایی، فارغ التحصیلان با مدرک فوق لیسانس کتابداری اغلب دارای مهارت های قابل انتقال هستند که به آنها برای کار در صنایع دیگر مانند فناوری مزیت می دهد. در تجزیه و تحلیل 400 آگهی شغلی کتابداری و علم اطلاعات (LIS) بین ماه مه و ژوئن 2021، دانشکده اطلاعات دانشگاه ایالتی سن خوزه (2021) گزارش داد که 48 درصد از آگهیهای شغلی در کتابخانههای دانشگاهی بوده و پس از آن 19 درصد برای کتابخانه های عمومی و 13 درصد در صنعت/مصرف کننده بودند. این مطالعه همچنین روندهای متعددی را در بین پستها شناسایی کرد، از جمله روندهایی برای جستجوی نامزدهایی که سابقه کار قبلی، تجربه سرپرستی، و «توانایی دورکاری شامل مهارت های خود مدیریتی و تجربه فناوری از راه دور” را دارند (ص. 5). این مقالات درک درستی از روندها و شیوههای استخدام کتابخانههای دانشگاهی در زمان حاضر ارائه میکنند و ممکن است برای تکمیل یافتههای مطالعه مورد نظر مفید باشند.
با نگاهی به آینده، اداره آمار کار ایالات متحده (2021b) مشاغلی را که در رده متخصصان رسانه کتابخانه و کتابدار قرار میگیرند، پروژههایی را پیشبینی میکند که «از سال 2020 تا 2030 به میزان 9 درصد تقریباً به سرعت متوسط برای همه مشاغل» (بخش چشم انداز شغل، پاراگراف 1) رشد کنند، در حالی که پیش بینی می شود مشاغل مرتبط با دسته کتابداران، متصدیان و بایگانی ها 7 درصد رشد کنند (نمودار کتابداران و متخصصان رسانه کتابخانه). اداره آمار کار ایالات متحده (2021b) پیشنهاد می کند که “جوامع به طور فزاینده ای به کتابخانه ها برای خدمات و فعالیت های مختلف روی می آورند … انتظار می رود در دسترس بودن اطلاعات الکترونیکی و مواد رسانه ای، تقاضا برای این کارگران را در کتابخانههای تحقیقاتی و تخصصی افزایش دهد که در آن مشتریان ممکن است برای مرتب کردن حجم زیادی از اطلاعات دیجیتال و منابع مجموعه به کمک نیاز داشته باشند.» (بخش استخدام، بند 1). علاوه بر این، اداره آمار کار ایالات متحده (2021a) انتظار دارد مشاغل در حوزه بایگانیها، متصدیان و کارکنان موزهها «از سال 2020 تا 2030 19 درصد ، بسیار سریعتر از میانگین برای همه مشاغل» رشد کند (بخش چشمانداز شغل، پاراگراف). . 1). اداره آمار کار ایالات متحده (2021a) گزارش می دهد که “بسیاری از رشد پیش بینی شده اشتغال در این مشاغل به دلیل بهبودی پس از رکود کووید 19 است که در سال 2020 آغاز شد” و “انتظار می رود تقاضا برای بایگانی ها به صورت دولتی و خصوصی افزایش یابد.” سازمانها، اطلاعات و سوابق بیشتری دارند که باید سازماندهی شوند و در دسترس قرار گیرند. به ویژه، استفاده فزاینده از سوابق الکترونیکی ممکن است برای بایگانیها، شغل ایجاد کند» (بخش استخدام، پاراگرافهای 1-2).
روششناسی
در طول ترم بهار 2021، نویسنده پژوهش را با تایید هیئت داوری نهادی (IRB) برای انجام مطالعهای درباره انتظارات کارکنان کتابخانه دانشگاهی برای مجموعهسازی منابع ، برنامههای کاری، و کارمندگزینی و استخدام کارکنان در حوزههای فراداده، منابع الکترونیکی، و فهرست نویسی پس از همهگیری شروع کرد. پس از تکمیل فرآیند IRB مشخص شد که این مطالعه از نظارت IRB مستثنی است. در جولای سال 2021، نویسنده یک پیمایش 10 سوالی، را انجام داد. پیوست A پیام ایمیل توزیع شده از طریق فهرست پستی را ارائه می دهد، پیوست B فهرستهای پستی را نشان می دهد که نظرسنجی از طریق آنها توزیع شده است، و پیوست C حاوی فهرستی از سوالات نظرسنجی و گزینههای پاسخ است. با توجه به تمرکز این مطالعه بر روی تأثیرات پیشبینیشده این بیماری همهگیر بر مجموعهسازی منابه، کارکنان مرتبط، و برنامه کاری طی سه تا پنج سال آینده، نویسنده فهرست های پستی را هدف قرار داد که در درجه اول به حرفه مندان کتابخانههای دانشگاهی خدمت میکنند که در حوزههای مجموعه سازی، سازماندهی، اشاعه یا مدیریت که مستقیماً و ملموس در کتابخانه درگیر هستند. به طور خاصتر، نویسنده بر حوزههای مجموعهسازی منابع، مدیریت مجموعه، فهرستنویسی، مجموعههای دیجیتال، منابع الکترونیکی، مخازن سازمانی، فرادادهها و مجموعههای تخصصی تمرکز کرده است. علاوه بر این، مدیریت کتابخانه در نظرسنجی گنجانده شد، زیرا افراد در این سمتها اغلب از تصمیماتی که بر این حوزهها و کتابخانه به طور کلی تأثیر میگذارند، اگر مستقیماً درگیر آن نباشند، آگاه هستند. این نظرسنجی از 14 تا 31 ژوئیه 2021 برای پاسخها باز بود.
نتایج
جمعیتشناختی
نظرسنجی این مطالعه 402 شرکتکننده داشت که 56 درصد در پستهای کارکنان و 44 درصد در سمتهای هیئت علمی کار میکردند. شرکتکنندگان در حوزههای مختلف کتابخانهای از مجموعههای تخصصی تا مجموعه سازی کار کردند. با این حال، از 9 دسته شغلی ممکن برای انتخاب، اکثر شرکت کنندگان نشان دادند که در یکی از پنج حوزه زیر کار می کنند: فهرست نویسی، منابع الکترونیکی، مدیریت مجموعه، مجموعه سازی، و مدیریت کتابخانه. نتایج دسته شغلی دیگر در شکل 1 نشان داده شده است.
علاوه بر این، 44 شرکتکننده شناسایی شدند که در «سایر» وظایف کار میکردند که در بین نه گزینه شغلی ارائهشده فهرست نشده بودند، و پاسخهای متن آزاد آنها به این سؤال متفاوت بود. تعدادی از شرکت کنندگان اظهار داشتند که در چندین حوزه کتابخانه یا در جاهایی کار می کردند که در میان پاسخ های احتمالی سؤال ذکر نشده بود. برخی دیگر گزارش کردند که کار آنها بین دو حوزه مانند «فهرستنویسی و فراداده» یا «مدیریت مجموعهها و منابع الکترونیکی» تقسیم شده است. تعداد قابل توجهی (12=n) پاسخ دادند که در حوزههای مرتبط با خدمات فنی (مانند فهرستنویسی، منابع الکترونیکی، مجموعه سازی، نشریات) کار میکنند. نویسنده پاسخهای متن آزاد شرکتکنندگان را در رده شغلی «سایر» بررسی کرد و آنها را به دستههای شغلی گستردهتری مانند خدمات فنی، دانش دیجیتال/ارتباطات علمی، یا مرجع و آموزش اختصاص داد. در نتیجه، دسته های شغلی اضافی، از جمله خدمات فنی و مرجع وآموزش، پدیدار شدند. پیوست D نحوه سازماندهی هر یک از 44 پاسخ “سایر” را در دسته های شغلی گسترده تر، که در شکل 2 نشان داده شده است، نشان می دهد. در مجموع حداقل 59 درصد از شرکتکنندگان گزارش دادند که کاری داشتند، آنها را در فهرستنویسی، خدمات الکترونیکی یا فرادادهها درگیر میکرد.
انتظارات دورکاری
از شرکتکنندگان خواسته شد که یکی از هفت عبارت را انتخاب کنند تا انتظارات آنها را برای دورکاری طی سه تا چهار سال آینده منعکس کند. به طور خلاصه، اعضای هیئت علمی و کارکنان انتظارات مشابهی برای شرایط محل کار، اولویت ها و گزینه های پس از همه گیری داشتند. تعداد قابل توجهی از اساتید و کارکنان گزارش کردند که انتظار دارند حداقل در برخی مواقع در طول سه تا چهار سال آینده کار از راه دور داشته باشند. در مقابل، تعداد کمتری از اعضای هیئت علمی و کارکنان گزارش کردند که انتظار ندارند گزینه دورکاری داشته باشند حتی اگر کارشان را بتوانند از راه دور انجام دهند. این احساس در تضاد با تعداد کمتری از شرکتکنندگان است که گزارش دادند که انتظار دارند حداقل برخی اوقات در طول سه تا چهار سال آینده این گزینه را داشته باشند که از راه دور کار کنند اما ترجیح میدهند این کار را نکنند. درصدهای کمتری گزارش کردند که انتظار دارند یا به طور کامل از راه دور کار کنند (حدود 5 درصد) یا انتظار ندارند که از راه دور کار کنند ؛ زیرا مسئولیت های کاری ایجاب می کند که آنها به طور فیزیکی در محل کار حضور داشته باشند (تقریباً 7 درصد). تقریباً 2 درصد از اعضای هیئت علمی و 2 درصد از کارکنان گزارش کردند که به دلیل مشکلات محیط خانه مانند نویز و اتصال به اینترنت، انتظار ندارند دورکاری کنند. کارکنان بیشتری نسبت به اعضای هیئت علمی گزارش دادند که انتظار دارند کاملاً دورکاری کنند. در مقابل، تعداد بیشتری از اساتید نسبت به کارکنان گزارش دادند ، اگرچه انتظار دارند در برخی مواقع دورکاری کنند، اما ترجیح میدهند این کار را نکنند. شکل 3 بیشتر مقایسهای از پاسخهای اعضای هیات علمی و کارکنان در رابطه با دورکاری را طی چند سال آینده به صورت درصد نشان میدهد، در حالی که شکل 4 تعداد کل پاسخها – یعنی هم پاسخهای اعضای هیات علمی و هم کارکنان – به این سوال را نشان میدهد.
انتظارات برای مجموعه سازی
شرکتکنندگان انتظارات بسیار متفاوتی را برای مجموعه سازی منابع الکترونیکی، مجموعه های تخصصی و منابع فیزیکی طی سه تا چهار سال آینده گزارش کردند. تقریباً 60 درصد از شرکتکنندگان اظهار داشتند که انتظار دارند در طی سه تا چهار سال آینده، مجموعه سازی منابع فیزیکی (به استثنای مجموعههای تخصصی) کاهش یابد، بدون اینکه انتظاری برای بازگشت به سطح قبل از همهگیری وجود داشته باشد. با این حال، تنها حدود 5 درصد از شرکت کنندگان انتظار دارند که منابع الکترونیکی به طور دائم کاهش یابد، و نزدیک به 12 درصد انتظار دارند که مجموعه های تخصصی در این بازه زمانی کاهش یابد. برخلاف این ارقام، نزدیک به 70 درصد از شرکت کنندگان انتظار دارند منابع الکترونیکی افزایش یابد در حالی که کمتر از 2 درصد انتظار دارند منابع فیزیکی طی چند سال آینده افزایش یابد. علاوه بر این، تقریباً 62 درصد، اکثر شرکتکنندگان نشان دادند که آنها انتظار دارند مجموعهسازی مجموعه های تخصصی در چند سال آینده در سطوح فعلی باقی بماند در حالی که تقریباً 12درصد انتظار دارند خرید این مواد افزایش یابد. شرکتکنندگان همچنین انتظار دارند که هر سه نوع منبع در طول چند سال آینده فقط بهطور موقت کاهش یابد، و حمایت مالی به احتمال زیاد پس از عبور از بحران به سطح قبل از همهگیری بازگردد. به شکل 5 مراجعه کنید.
انتظارات جذب نیروی انسانی برای فهرستنویسی، منابع الکترونیکی و فراداده
از شرکتکنندگان درباره انتظارات آنها برای افزایش، تداوم یا کاهش کارکنان در زمینه فهرست نویسی، منابع الکترونیکی و فراداده در طول سه تا چهار سال آینده سؤال شد. انتظار میرود که سطوح کارکنان فهرستنویسی، منابع الکترونیکی و ابردادهها ثابت بماند و بیشترین تعداد شرکتکنندگان انتظار دارند که کارکنان فراداده ثابت بماند. همچنین انتظارات شرکتکنندگان برای افزایش نیروی انسانی توجهبرانگیز است: 20 درصد از شرکتکنندگان انتظار دارند کارکنان منابع الکترونیکی و حدود 13 درصد انتظار دارند که کارکنان فراداده افزایش یابد در حالی که تنها 6 درصد انتظار دارند که تعداد کارکنان فهرست نویسی در چند سال آینده افزایش یابد. علاوه بر این، نبود نیاز به کارمند فهرست نویسی باعث شده است که تقریباً 9 درصد از پاسخدهندگان کاهش دائمی کارکنان را طی سه تا چهار سال آینده پیشبینی کنند. این انتظار برخلاف انتظاراتی است که برای منابع الکترونیکی و فراداده گزارش شده است، بر اساس این نظرسنجی، کمتر از 1 درصد از شرکت کنندگان انتظار دارند به دلیل کاهش تقاضا برای منابع الکترونیکی یا فراداده، سطح کارکنان به طور دائم کاهش یابد. تقریباً بین 4 تا 5 درصد از شرکتکنندگان انتظار دارند که هر سه حوزه – فهرستنویسی، منابع الکترونیکی و فراداده ها – به دلیل کمبود بودجه در چند سال آینده، به طور موقت کاهش یابد. با این حال، درصد بیشتری از شرکتکنندگان انتظار دارند که کارکنان در این حوزهها بهدلیل مسائل مالی به طور دائمی کاهش یابد. حدود 13 درصد از شرکت کنندگان انتظار دارند که سطح کارکنان در فهرست نویسی به طور دائم کاهش یابد، در حالی که 8 درصد انتظار دارند سطح کارکنان در فراداده ها به طور دائم کاهش یابد، و 5 درصد انتظار دارند سطح کارکنان در منابع الکترونیکی کاهش یابد.
انتظارات استخدام برای فهرستنویسی، منابع الکترونیکی و فراداده
سوال آخر این نظرسنجی از شرکت کنندگان درباره انتظارات آنها برای طبقهبندی استخدام های آینده در حوزه های فهرست نویسی، منابع الکترونیکی و فراداده پرسیده شد. شرکتکنندگان میتوانستند از میان شش پاسخ ممکن مانند «کارکنان دائمی، تمام وقت» یا «هیئت علمی/کارکنان با مدت محدود یا قراردادی» انتخاب کنند و برخلاف سؤالهای قبلی، این گزینه را داشتند که چندین پاسخ را برای این سؤال انتخاب کنند. لازم به ذکر است که نزدیک به 3 درصد از شرکت کنندگان به این سوال پاسخی ندادند. اکثر شرکتکنندگان، یا حدود 65 درصد از شرکتکنندگان، انتظار دارند که اگر کتابخانههایشان در این حوزه ها در چند سال آینده استخدام کنند، کارکنان دائمی و تمام وقت استخدام می کنند، در حالی که نزدیک به 23 درصد انتظار دارند کارکنان پارهوقت در این حوزه ها استخدام شوند. تعداد کمتری از شرکتکنندگان انتظار دارند که کتابخانههایشان پستهای هیئتعلمی را استخدام کنند، تقریباً 18 درصد انتظار دارند هیئتعلمی دائمی، تمام وقت، بدون دوره تصدی و نزدیک به 17 درصد انتظار دارند که هیئتعلمی دائمی و تمام وقت در این حوزهها در چند سال آینده استخدام شوند. تقریباً همین درصد، یعنی 17 درصد از شرکتکنندگان، انتظار دارند که کتابخانههایشان اساتید/کارکنان با مدت محدود یا قراردادی را استخدام کند. شکل 7 نتایج کامل این سوال را نشان می دهد.
بحث
دورکاری و پیامدهای احتمالی برای استخدام و ابقاء
متون مزایا و دغدغه ها را با برنامهها دورکاری در مجموعههای کتابخانه دانشگاهی ارائه داده است. بسیاری از مطالعات از قابلیت دورکاری در کتابخانههای دانشگاهی در طول همهگیری حمایت کردهاند. مطالعه فردریک و ولف ایزبرگ (2020) که شامل مدیران کتابخانههای دانشگاهی بود نشان داد که نیمی از شرکتکنندگان انتظار داشتند گزینههای دورکاری پس از همهگیری ادامه یابد، و حتی تعداد بیشتری از شرکتکنندگان در مطالعه انجام شده توسط هوسویی و همکاران (2021) معتقد بودند برنامههای کاری انعطاف پذیر در آینده افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، امکانسنجی دورکاری برای بسیاری از کارکنان کتابخانههای دانشگاهی از سوی پاسخهای شرکتکنندگان این مطالعه تأیید میشود: کمتر از 7 درصد گزارش کردند که مسئولیتهای شغلی که دارند مستلزم حضور در محل کار است، و کمتر از 2 درصد گزارش کردند که محیط خانهشان برای دورکاری مناسب نیست. علاوه بر این، کانل و همکاران (2021) به پیشرفتهای اخیر در زیرساختهای کتابخانه، مانند سیستمهای مبتنی بر ابر توجه می کند که انجام برخی از وظایف کتابخانه را از راه دور فراهم کرده است و مطالعاتی مانند آنچه توسط دینگل و نیمن (2020) انجام شد، نشان می دهند دورکاری برای تعداد درخورتوجهی از مشاغل ایالات متحده به طور کلی امکان پذیر است.
علاوه بر این، مطالعه بازار کار دانشکده اطلاعات دانشگاه ایالتی سن خوزه (2021) شواهدی مبنی بر تشخیص کارفرمایان از قابلیت دورکاری ارائه می دهند. در مقابل، 39 درصد از روسای کتابخانه ها و مدیران در مطالعه هوسویی و همکاران (2021) گزارش دادند که برخی از کارها را نمی توان از راه دور انجام داد. مدیران در مطالعه هوسویی و همکاران، احتمالاً همه کارکنان کتابخانه را در برآورد خود در نظر گرفته اند، در حالی که اکثر شرکت کنندگان در این مطالعه در زمینه های تخصصی مانند خدمات فنی، مجموعه های دیجیتال و سایر زمینه های مربوط به فهرست نویسی، منابع الکترونیکی یا فراداده خدمت می کنند. در واقع، میتوان تخمین زد که تقریباً 96 درصد از شرکتکنندگان این مطالعه در موقعیتهایی کار میکنند که به دلیل ماهیت کار اصلیشان، میتوان به طور کامل یا جزئی از کار را از راه دور انجام داد. این درصد با کم کردن تعداد کل شرکتکنندگانی که در تأسیسات، خدمات عمومی، مدیریت کتابخانه، نگهداری و مدیریت مخزن ها، مدیریت پروژه، و چند دسته شغلی از تعداد کل شرکتکنندگان کار میکنند، به دست میآید. این عدد صرفاً یک تخمین است. همانطور که بیماری همه گیر نشان داده است، بسیاری از موقعیت های کتابخانه را می توان حداقل تا حدودی از راه دور انجام داد. در واقع، حتی برای برخی از کارمندان، مانند فهرستنویسانی که با منابع فیزیکی کار میکنند، جریانهای کاری همهگیری نشان دادهاند که برخی از کارها (به عنوان مثال، کار مرجع، تجزیه و تحلیل موضوع، حذف آیتم های و غیره) را میتوان از راه دور انجام داد. مدیران کتابخانه، مدیران پروژه و سایر کارکنان تعدادی فناوری و ابزار دارند که به آنها امکان برقراری ارتباط مجازی، برگزاری جلسات، همکاری در اسناد، برنامهریزی رویدادها، امضای قراردادها و موارد دیگر را میدهد. از سوی دیگر، با وجود این ابزارها، برخی از کارمندان ممکن است شرایط کار از راه دور را نداشته باشند – به دلیل سیاستهای محلی، ساختارهای گزارش دهی، یا اپتیک های سیاسی – حتی زمانی که از نظر فنی امکان پذیر باشد. همچنین، این درصد تخمینی نشاندهنده کارمندانی است که مشاغلی وجود دارد که میتوانند حداقل کار را میتوان تا حدی از راه دور انجام داد – این نشان نمیدهد که آیا آن کارمندان ترجیح میدهند از راه دور کار کنند. با این وجود، برای تقریبا نیمی از شرکت کنندگان در این مطالعه، گزینه های دورکاری در طول چند سال آینده انتظار می رفت. در واقع، انتظار می رود برنامه های کاری دوران همه گیر، مانند برنامه های ترکیبی یا از راه دور، همچنان گزینه هایی برای برخی از کارمندان کتابخانه دانشگاهی باشد.
در مقابل، تعداد کمتر و در عین حال قابل توجهی از اعضای هیئت علمی و کارکنان در این مطالعه نشان دادند که انتظار نداشتند شرایط دورکاری را در طی چندین سال آینده داشته باشند. به طور بالقوه، اینها کارکنانی هستند که ممکن است به دورکاری علاقه مند باشند اما از آن محروم هستند. در برخی موارد، این کارکنان ممکن است وسوسه شوند که موقعیتهای فعلی را برای موقعیتهایی ترک کنند که کتابخانههای دانشگاهی گزینههای دورکاری را ارائه میدهند، زیرا مطالعات (کلاورت، 2021؛ هوسویی وهمکاران، 2021) گزارش دادهاند که چنین گزینههایی ممکن است استخدام و ارتقا کارکنان کتابخانه دانشگاهی را بهبود بخشد. علاوه بر این، اگر چالش دورکاری برای کارمندان در طول همهگیری، مدیریت مسئولیتهای مراقبتی و کاری در خانه بود، اکنون که مدارس، مهدکودکها و سایر امکانات عمدتاً باز شده اند، تعداد بیشتری از کارکنان کتابخانه دانشگاهی ممکن است شرایط دورکاری را داشته باشند. علاوه بر این، با یادگیری کارمندان از دو سال گذشته زندگی مجازی و اجرای روشهای بهتر کار مجازی، ممکن است در آینده نزدیک مشکلات مرتبط با دورکاری مانند مشکلات نرم افزار زوم کاهش یابد.
کاربردهایی برای مجموعهها
این انتظار که مجموعههای فیزیکی در میان کتابخانههای دانشگاهی همچنان کاهش مییابد و مجموعههای الکترونیکی افزایش مییابد، نتیجه غیرمنتظرهای در این مطالعه نیست. با این حال، این روند در طول همه گیری شتاب گرفته است، و به این ترتیب، این مقاله به دنبال مستندسازی انتظارات کارمندان کتابخانه دانشگاهی برای این روندهای شتابان در طول سه تا چهار سال آینده است – به ویژه، اینکه آیا چنین شتابی انتظار می رود موقتی باشد یا طولانی تر. حدود 60 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه معتقدند که کاهش مجموعهسازی منابع فیزیکی ادامه خواهد داشت، بدون اینکه انتظاری برای بازگشت به سطوح قبل از همهگیری وجود داشته باشد. علاوه بر این، درصد کمتری از شرکتکنندگان گزارش دادند که انتظار داشتند دستیابی به هر سه نوع منبع – یعنی فیزیکی، مجموعههای تخصصی و الکترونیکی – به طور موقت تا سال 2026 کاهش یابد. انتظار میرود طی چند سال آینده، این حوزه از کتابخانههای دانشگاهی روند ثابتی داشته باشد، زیرا اکثر شرکتکنندگان بر این باورند که مجموعههای تخصصی در سطح فعلی باقی خواهند ماند. همچنین نشان میدهد که شرکتکنندگان انتظارات متفاوتی از منابع مجموعههای تخصصی دارند، که اغلب به شکل منابع ملموسی مانند کتاب، نسخههای خطی، و عکسها از دیگر انواع منابع فیزیکی کتابخانه هستند. در مقابل، نزدیک به 70 درصد از شرکتکنندگان انتظار دارند که منابع الکترونیکی در این بازه زمانی افزایش یابد. این رشد پیشبینیشده در منابع الکترونیکی، علیرغم مشکلات بودجهای است که کتابخانههای شرکتکننده ممکن است در سالهای اخیر تجربه کرده باشند، و با یافتههای فردریک و ولف-آیزنبرگ (2020) که شتاب قابلتوجهی را در تغییر از منابع فیزیکی به الکترونیکی برای کتابخانه های دانشگاهی در طول همه گیری نشان میدهند، مطابقت دارد. علاوه بر این، از آنجایی که کتابخانههای دانشگاهی مجموعههای فیزیکی خود را از بین میبرند و اقلام دور ریختهشده را با منابع فیزیکی جدید جایگزین نمیکنند، و بسیاری از کتابخانههای دانشگاهی منابع فیزیکی خود را به مکانهای ذخیرهسازی خارج از کتابخانه منتقل میکنند، فضاهای فیزیکی کتابخانههای دانشگاهی بیشتر ممکن است در شرایط پس از همهگیری به طور درخورتوجهی متفاوت به نظر برسند.. به عنوان مثال، در میان برخی از کتابخانه ها تمایلی وجود دارد که مخزن های کتابخانه های قبلی را به فضاهای دانشجویی تبدیل کنند.
کاربردهایی برای جذب نیروی انسانی در فهرست نویسی، منابع الکترونیکی و فراداده ها
انتظارات شرکتکنندگان برای مجموعهسازی منابع نیز تا حدی در انتظارات آنها برای جذب نیروی انسانی در فهرستنویسی، مجموعه منابع و ابردادهها – حوزههایی که از مدیریت منابع اطلاعاتی پشتیبانی میکنند، منعکس شد. شاید دلگرمکنندهترین نتیجه در رابطه با کارمندان این باشد که اکثر شرکتکنندگان انتظار دارند که جذب نیروی انسانی در طی سه تا چهار سال آینده در هر سه حوزه در سطوح فعلی باقی بمانند – مسلماً، علیرغم هرگونه تأثیری که بیماری همهگیری ممکن است بر آنها داشته باشد یا همچنان دارد. با این وجود، نتایج نشان میدهد که انتظار نمیرود جذب نیروی انسانی در این حوزه ها با کاهش جدیدی یا اضافی مواجه شود.
این انتظار که مجموعههای ویژه یا افزایش مییابد (12 درصد) یا ثابت میمانند (62 درصد) ممکن است نشان دهد که کارهای کتابخانهای که اغلب با آن منابع مرتبط است، مانند فرادادهها و فهرستنویسی، نیز ثابت میماند یا به میزان مشابهی افزایش مییابد. در واقع، در مجموع تقریباً 85 درصد از شرکت کنندگان انتظار دارند که کارکنان فراداده یا افزایش یابد (13 درصد) یا در سطوح فعلی (72 درصد) باقی بماند. علاوه بر این، در مجموع تقریباً 89 درصد انتظار دارند که نیروی انسانی منابع الکترونیکی یا افزایش یابد (20 درصد) یا در سطوح فعلی (69 درصد) باقی بماند. انتظارات برای فهرست نویسی نیز به درجاتی از ثبات اشاره دارد، به طوری که 72 درصد انتظار دارند تعداد کارکنان فهرست نویسی یا افزایش یابد (6 درصد) یا در سطوح فعلی (66 درصد) باقی بماند. با این حال، در مجموع تقریباً 22 درصد از شرکت کنندگان انتظار دارند که کارکنان فهرست نویسی یا به دلیل کمبود بودجه (13 درصد) یا نبود نیاز (9 درصد) کاهش یابد.
یافتههای فوق در مورد مجموعهسازی منابع و نیروی انسانی نیاز به کارکنان در این زمینهها، به ویژه در منابع الکترونیکی و فرادادهها را نشان می دهد. آنها همچنین پیشنهاد می کنند که افزایش چشمگیر منابع الکترونیکی (که 70 درصد انتظار می رود) ممکن است با نیروی انسانی منابع الکترونیکی مطابقت نداشته باشد، که انتظار می رود تنها 20 درصد از شرکتکنندگان افزایش یابد. با این حال، این تفاوت در مجموعهسازی منابع الکترونیکی و انتظارات کارکنان میتواند ناشی از این انتظار باشد که به کارکنان موجود با مسئولیتهای مرتبط با منابع الکترونیکی وظایف اضافی یا حجم بیشتری از کار داده شود تا با افزایش منابع الکترونیکی طی چند سال آینده سازگاری داشته باشند. علاوه بر این، بسیاری از کارکنان کتابخانه که عناوین دیگری مانند «فهرستنویس» دارند، ممکن است قبلاً وظایفی را در زمینههایی مانند منابع الکترونیکی و فرادادهها – بهویژه کارکنان کتابخانههای دانشگاهی با کارکنان کمتر یا واحدهای تخصصی کمتر برای مجموعههای دیجیتال انجام دهند . برای این افراد، ممکن است قبلاً تغییر وظایف برای انجام بیشتر کار منابع الکترونیکی و فراداده و فهرست نویسی کمتر رخ داده باشد.
کاربردهایی برای استخدام آینده در فهرستنویسی، منابع الکترونیکی و فراداده ها
با توجه به نیروی انسانی فهرست نویسی، منابع الکترونیکی و فراداده، اکثر کارکنان کتابخانه های دانشگاهی (65 درصد) که در این مطالعه شرکت کردند، انتظار دارند که اگر استخدام در این حوزه ها طی چند سال آینده اتفاق بیفتد، کتابخانههای آنها به طور دائم و تمام وقت نیروی انسانی استخدام خواهند کرد. تعداد کمتری از شرکت کنندگان، حدود 35 درصد، انتظار دارند که مؤسسات آنها پست های هیئت علمی را استخدام کنند. لازم به ذکر است که هیئت علمی و سایر پست های حفاظت شده اغلب با داشتن حقوق و مزایای بهتر همراه است. فردریک و ولف-آیزنبرگ (2020) دریافتند که رتبه کارکنان کتابخانه، وضعیت، و عضویت در اتحادیه نقش زیادی در حمایت کارکنان کتابخانه در برابر مرخصی، توقف حقوق، توقف بازنشستگی و سایر کاهشهای مربوط به بودجه داشتند. اگرچه تعداد استخدامهای هیئت علمی در زمینه فهرستنویسی، منابع الکترونیکی و فرادادهها طی چند سال آینده توسط شرکتکنندگان این مطالعه نسبتاً کم بود، استخدام اساتید در سایر حوزههای کتابداری (مثلاً مرجع و آموزش) ممکن است به تعداد بیشتری رخ دهد.
علاوه بر این، تعداد قابل توجهی از شرکتکنندگان، حدود 25 درصد، انتظار دارند که کتابخانههایشان کارکنان پاره وقت یا پستهای هیئت علمی را استخدام کنند. وضعیت اشتغال پاره وقت اغلب امنیت و مزایایی را که وضعیت تمام وقت ارائه می شود را فراهم نمی کند. علاوه بر این، تقریباً 17 درصد از شرکتکنندگان انتظار دارند که کتابخانههایشان پست های با مدت محدود یا قراردادی را استخدام کنند، که ممکن است از مزایای کامل ارائه شده برای پستهای دائمی و تماموقت برخوردار نباشد. در مجموع، تقریباً 42 درصد از شرکتکنندگان انتظار دارند که کتابخانههای آنها پستهایی مانند هیاتعلمی و کارکنان پاره وقت، پستهای محدود یا قراردادی را استخدام کنند که ممکن است شرایط شغلی جذابتری را ارائه دهند.
کاربردهایی برای آموزش، تدریس، و مهارت های شغلی
با توجه به انتظار اکثر شرکت کنندگان مبنی بر اینکه کارکنان در فهرست نویسی، منابع الکترونیکی و فراداده در سطوح فعلی باقی خواهند ماند، جویندگان کار ممکن است طی چند سال آینده تغییرات زیادی در دانش و مهارت های مورد نیاز برای مشاغل در این زمینه ها مشاهده نکنند. با این حال، با افزایش در کارکنان منابع الکترونیکی و فرادادهها انتظار میرود، که نشان میدهد جویندگان کار ممکن است متوجه افزایش مشاغلی شوند که به دانش و مجموعه مهارتهای خاصی برای آن حوزهها نیاز دارند. علاوه بر این، نتایج این نظرسنجی نشان میدهد که اگرچه انتظار نمیرود فهرستنویسی منسوخ شود، اما دانشجویان تحصیلات تکمیلی ممکن است بخواهند بر کسب دانش و مهارتهای عملی در منابع الکترونیکی یا ابرداده تمرکز کنند تا آینده شغلی خود را پس از فارغالتحصیلی افزایش دهند. کرافت (2021) همچنین نیاز اخیر به آموزش در زمینههای مرتبط با کار منابع الکترونیکی را برجسته کرد و پیشبینیهای اداره آمار کار ایالات متحده (2021a) برای کارهای کتابخانهای نشان میدهد که نیاز به کارگرانی که میتوانند منابع الکترونیکی را مدیریت کنند، افزایش یافته است. به این ترتیب، برنامههای تحصیلات تکمیلی، سازمانهای حرفهای و ارائهدهندگان توسعه حرفهای کتابخانه ممکن است نیاز به تنظیم برنامههای درسی خود داشته باشند تا متخصصان اطلاعات آینده را برای کار در منابع الکترونیکی و ابردادهها در میان سایر زمینهها آماده کنند.
نتیجهگیری
نتایج این مطالعه منعکس کننده انتظارات کارکنان کتابخانه دانشگاهی است که عمدتاً در فهرستنویسی، منابع الکترونیکی یا واحدهای فراداده کتابخانه خود کار می کنند. شرکتکنندگان در این مطالعه انتظارات خود را برای گزینهها و اولویتهای دورکاری، تغییرات مجموعه، و جذب و استخدام در فهرستنویسی، منابع الکترونیکی و فرادادهها در طی چند سال آینده «پس از همهگیری»، تقریباً از سال 2021 تا 2026 به اشتراک گذاشتند. پاسخ های نظرسنجی آنها ممکن است برنامه های آموزشی کارشناسی و کارشناسی ارشد در علوم کتابداری و علم اطلاعات، و نیازها و شرایط شغلی احتمالی در این زمینه را طی چندین سال آینده ارائه دهد. به این ترتیب، یافتههای این مطالعه ممکن است به دانشجویان رشتههای علوم کتابداری و برنامههای مرتبط با آن، شرایطی را برای استخدام نشان دهد که می تواند برای دانشجویان در تعیین مسیرهای شغلی مفید باشد. علاوه بر این، دادههای این مطالعه ممکن است کتابخانههای دانشگاهی را در مورد روندها و انتظارات جاری برای برنامه های کاری و همچنین انواع استخدام و نیروی انسانای مورد انتظار در کتابخانههای دانشگاهی در این حوزه ها ارائه دهد. به طور کلی، نتایج این مطالعه به انتظارات مربوط به منابع و مواد کتابخانهای دانشگاهی اشاره دارد که ممکن است برای استراتژیستهای مجموعه کتابخانهای و متخصصان مجموعه سازی، و نیز ناشران و فروشندگان متخصص در منابع فیزیکی، مجموعههای ویژه، و الکترونیکی و الکترونیکی مورد علاقه باشد. محتوای منابع دیجیتال این مقاله همچنین ممکن است به روسای و مدیران کتابخانه ها اجازه دهد تا نگاهی اجمالی به انتظارات کتابخانه های دانشگاهی برای کتابخانه های دانشگاهی داشته باشند. در نهایت، این مطالعه مکمل مطالعات همزمان در مورد اثرات کووید-19 بر کتابخانهها بهعنوان یک کل است و از این طریق به ثبت علمی این زمان خارقالعاده در تاریخ مدرن کمک میکند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.