چگونه می‌توانید یک تجربه بی‌نقص از کتابخانه برای کاربران خود ایجاد کنید؟

کاربران کتابخانه را درک کنید

اولین قدم برای ایجاد یک تجربه بی‌نقص از کتابخانه این است که بدانید کاربران شما چه کسانی هستند، به چه چیزی نیاز دارند و چگونه رفتار می‌کنند. برای گردآوری بازخورد کاربران می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند نظرسنجی، مصاحبه، گروه‌های تمرکز، مشاهده و تحلیل داده‌ استفاده کنید. همچنین می‌توانید پرسوناها و سفرهای کاربر را (برای درک این دو اصطلاح به این مقاله مراجعه کنید B2n.ir/u96586) برای نمایش انواع مختلف کاربران و نحوه تعامل آنها با کتابخانه ایجاد کنید. با درک کاربران خود، می‌توانید خدمات و فضاهای کتابخانه را با اولویت‌ها، اهداف و چالش‌های آنها تنظیم کنید.

سیستم‌های اطلاعاتی کتابخانه را یکپارچه کنید

گام دوم برای ایجاد یک تجربه بی نقض از کتابخانه این است که سیستم‌ها و پلتفرم‌های اطلاعاتی خود را یکپارچه کنید تا دسترسی یکدست و راحت به مجموعه‌ها و خدمات شما فراهم شود. می‌توانید از ابزارهایی مانند لایه‌های کشف[1]، جستجوی یکپارچه، سرویس متمرکز تأیید هویت[2] ، APIها[3] و استانداردهای کنش‌پذیری برای اتصال فهرست‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی، منابع الکترونیکی، وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌های تلفن همراه و سایر سیستم‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از راه‌حل‌های مبتنی بر ذخیره ابری و نرم‌افزار منبع‌باز برای کاهش هزینه‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری استفاده کنید. با یکپارچه‌سازی سیستم‌های کتابخانه، می‌توانید گردش کار خود را ساده کنید و رضایت کاربران خود را بهبود بخشید.

وبگاه کتابخانه را بهینه کنید

گام سوم برای ایجاد یک تجربه بی‌نقص از کتابخانه این است که وبگاه کتابخانه را بهینه‌سازی کنید تا کاربرپسند، جذاب و کاربردی باشد. می‌توانید از اصول طراحی وبگاه کتابخانه‌ای مانند استفاده‌پذیری، دسترس‌پذیری، پاسخگویی و زیبایی‌شناسی برای بهبود ظاهر و عملکرد وبگاه کتابخانه استفاده کنید. همچنین می‌توانید از سیستم‌های مدیریت محتوا، تحلیل وب و تکنیک‌های سئو برای مدیریت محتوا و افزایش رؤیت‌پذیری خود استفاده کنید. با بهینه‌سازی وبگاه کتابخانه، می‌توانید یک حضور آنلاین شفاف و جذاب برای کتابخانه خود فراهم کنید.

فضای کتابخانه را گسترش دهید

چهارمین گام برای ایجاد یک تجربه بی نقض از کتابخانه این است که فضای خود را گسترش دهید تا آن را جذاب، راحت و سازگار کنید. می‌توانید از فضا، مبلمان، نورپردازی، تابلوها و نمایشگرها برای ایجاد مناطق و فضاهای مختلف برای کاربران کتابخانه استفاده کنید. همچنین می‌توانید از فناوری‌هایی مانند چک اوت خودکار، RFID، تابلوهای دیجیتال و صفحه‌های تعاملی برای تسهیل عملیات و خدمات کتابخانه استفاده کنید. می‌توانید با گسترش فضای کتابخانه، یک محیط فیزیکی فراهم کنید که از نیازها و ترجیحات کاربران شما پشتیبانی کند.

دسترسی کتابخانه را گسترش دهید

پنجمین مرحله برای ایجاد یک تجربه بی‌نقص از کتابخانه این است که دسترسی کتابخانه را برای ارتباط با کاربران و ارتقای ارزش کتابخانه گسترش دهید. می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی، خبرنامه‌ها، وبلاگ‌ها، پادکست‌ها و سایر کانال‌ها برای برقراری ارتباط با کاربران و به اشتراک گذاشتن اخبار، رویدادها و منابع کتابخانه استفاده کنید. همچنین می‌توانید از شرکا، همکاران و شبکه‌ها برای ارتباط با مخاطبان و ذی‌نفعان جدید و متنوع استفاده کنید. با گسترش دسترسی کتابخانه، می‌توانید روابط و آگاهی برای کتابخانه خود را ایجاد کنید.

در خدمات کتابخانه نوآوری کنید

ششمین و آخرین مرحله برای ایجاد یک تجربه بی نقض از کتابخانه این است که برای پاسخگویی به نیازها و انتظارات متغیر کاربران نوآوری در خدمات کتابخانه ایجاد کنید. می‌توانید از طراحی، نمونه‌سازی، آزمودن و ارزیابی خدمات برای توسعه خدمات و محصولات جدید و بهبودیافته برای کاربران خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و گیمیفیکیشن برای ارتقای خدمات و ارائه تجربیات جدید استفاده کنید. با نوآوری در خدمات کتابخانه، می‌توانید یک خدمت کتابخانه‌ای پویا و مرتبط برای کاربران خود فراهم کنید.

[1] – “لایه‌های کشف” یا discovery layers به مفهومی در حوزه علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات اشاره دارد. مجموعه‌ای از ابزارها و فنون مورد استفاده برای تسهیل کشف و بازیابی اطلاعات از منابع مختلف را توصیف می‌کند. لایه‌های کشف برای کمک به کاربران در یافتن سریع و کارآمد اطلاعات مرتبط، صرف نظر از مکان یا قالب آن، طراحی شده‌اند. در زبان کتابداری، یک فرانمایه قابل جستجو از منابع کتابخانه‌ای است که معمولاً شامل متادیتای مقالات، متادیتای کتاب‌های الکترونیکی، متادیتای فهرست‌های کتابخانه، متادیتای منابع دسترسی آزاد و غیره است و نیز شامل ابزارهای بازیابی منابع از طریق فناوری پیوند است.

[2] – single sign-on

[3] – Application Programming Interface  یا رابط برنامه نویسی نرم افزار کاربردی

این مقاله از تجربه شخصی (دکتر مریم اسدی)، جامعه لینکدین (LinkedIn community ) و هوش مصنوعی بهره برده است. 

Loading

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *